GerritenGeertje.reismee.nl

De Vallei der Verlatenheid bij Graaff Reinet.

Van het Addopark rijden we noordwaarts naar Graaff Reinet. In 1785 werd de nederzetting genoemd naar de toenmalige gouverneur van de Kaapkolonie: Cornelis Jacob van de Graaff en zijn vrouw Reinet.

Bij Graaff Reinet ligt het Camdeboo Nationaal Park dichtbij. Raoul van der Westhuizen, de broer van Marie, heeft zich hiervoor ingespannen om de Vallei der Verlatenheid in dit park tot Nationaal Erfgoed te maken. Het is een vallei van rotsblokken, waarbij de bergen zo geërodeerd zijn dat er een soort pilaren over gebleven zijn en de rest naar beneden is gevallen. Vanaf het uitzichtpunt en kijk je op de rotswand en pilaren met daarnaast op de Spandaukop, een typische bergformatie. Op de achtergrond de eindeloze vlakte richting Beaufort en Willowmore.

Even verder kunnen we via een andere ingang nog een trip maken door en langs het droge stuwmeer. Het wild ligt in de bosjes vanwege de hitte en we zien alleen wat impala's, een antilope en wat apen.

We zijn nu voor de derde keer in Graaff Reinet en zien het achteruit gaan. De zoon des huizes vertelde dat vanwege nu al minimaal drie droge jaren de toeristen hier niet meer naar toekomen. Onze Obesa lodge krijgt ook steeds minder gasten. Aan de andere kant van de weg heeft de voormalige heer des huizes al in de zestiger jaren een cactus kwekerij opgezet. Die bestaat nog steeds en door het dorp zie je verschillende parkjes aangelegd met cactussen van zijn kwekerij. Ze bloeien helaas nu niet.

Gryt

Ben helemaal onder de indruk van jullie afwisselende belevenissen!
Wens jullie nog veel reisplezier

Hielkje

Mooi verslag van de Vallei der Verlatenheid. Wel een trieste naam. Geniet van de zon en zomerse weer!