GerritenGeertje.reismee.nl

Bezoek aan wijnboerderijen bij Stellenbosch

Op wijnboerderij de La Meye vieren we Frans zijn verjaardag met een heerlijke brunch met een zitje onder de bomen.

“Het De Meye Estate is een boetiekwijnmakerij in familiebezit, gelegen in het weelderige Mulservlei-gebied aan de Stellenbosch-wijnroute, de meest prestigieuze wijnregio van Zuid-Afrika. Dit speciale kleine plekje op aarde is al vijf generaties de thuis- en landbouwgrond van de familie Myburgh, met het landgoed vernoemd naar de De Meye rivier in Nederland, de geboorteplaats van de eerste Myburgh, die in 1665 in Zuid-Afrika kwam boeren We zijn er trots op dat we ondanks de huidige trends in de industrie een particulier landgoed zijn gebleven, de oorspronkelijke geest hebben behouden en trouw blijven aan authentieke en duurzame wijnbereiding en zakelijke praktijken”.

Dinsdag gaan we naar de Glenelly wine estate, ook iets heel speciaals:

“In 2003, op 78-jarige leeftijd, kocht May de Lencqesaing, toen eigenaar van het beroemde Chateau de Pichon Longueville Comtessa de Lalande, een Grand Cru Classé uit Pauillac, Bordeaux, het landgoed, onderdeel van de oorspronkelijke Ida's Valley boerderij, verleend in 1682 door Simon van der Stel. Met een knipoog naar de Franse hugenoten-kolonisten 300 jaar eerder, begon ze met het planten van wijnstokken om de bestaande fruitbomen te vervangen, en realiseerde zij haar visiep het opzetten van een bloeiend wijnhuis dat het beste gebruik maakt van de bodems en het microklimaat van de vallei en de lokale economische ontwikkeling en de gemeenschap ondersteunt.En zo werd Glenelly Estate herboren.

De stempel van 1783 op de Glenelly-wijnetiketten betekent bijna 250 jaar betrokkenheid van de familie in de wijnindustrie, die tot in de 21ste eeuw in Glenelly voortduurt. Hun voorvader, Elie Miailhe kreeg de titel “koninklijke wijnmakelaar” in 1783. May de Lencquesaing (geboren Mihailhe) zet de traditie voort samen met haar kleinkinderen, Nicolas Bureau en Maxime Bureau.

Bovendien is er een prachtige glasverzameling in een museum ondergebracht.”

'S Nachts stappen we op het vliegtuig naar huis. Het was weer een prachtige vakantie.

Jenny

dank voor die heerlijke reportages!

Ingrid

Jullie hadden weer een fantastische en gevarieerde vakantie
En gelukkig weer goed thuisgekomen.
fijne feestdagen!!