GerritenGeertje.reismee.nl

Sightseeing in Nanjing

Zondag 7 mei. Vandaag pas om 10 uur weg na een heerlijk ontbijt met bruinbrood en wafeltjes. De Chinezen kunnen wel drie keer warm eten. Noedels zijn in met vlees en groenten, eieren en van alles en nog wat gewokt. Dat hoeven wij op de ochtend nog niet. Nanking ligt dus aan de Jangtsekiang en de rivier is hier 1 1/2 km breed. In de jaren zestig waren er maar weinig bruggen: een in Wuhan en een in Chongqing. De derde brug werd hier in Nanking gebouwd: boven voor auto's, beneden het spoor. In 1968 was de brug klaar. Hij was van ijzeren constructie en lijkt wel wat op de Moerdijkbrug maar dan veel langer met overspanning in totaal 4 km. Wij zouden op de brug maar ze zijn  bezig om de brug op te knappen . Dus hebben we eerst op een mooie uitzichtplek  aan de oever van de Jangtse gestaan ( tv programma " langs de oevers van de Jangtse" van Ruben Terlou) Het is alleen al dagen heiig van de vieze lucht dus zagen we de brug wat op de achtergrond. Bij de brug aangekomen hadden ze in een zaaltje een maquette uitgestald en vertelde onze Chinese gids een en ander.  Na afloop hiervan zat in een aangrenzend zaaltje een meneer kristallen bollen van binnenuit te beschilderen. De meest mooie taferelen. Ook hier kon je die in verschillende maten kopen. Omdat het onderdeel brug verder was vervallen, zijn we daarna naar een parelkwekerij zijn geweest. Ik mocht een hele grote donkere oester uit de bak vissen, die met een scherp mes werd geopend. Er zaten wel 20 parels in van verschillende kleur en grootte. En daarna kon je natuurlijk nog van alles kopen. Na de lunch zijn we naar het Grote Nanjing Historisch museum geweest waar het topstuk een " mummiepak" van aan zilverdraad aan elkaar genaaide plaatjes jade was. Verder waren er uit allerlei tijden oude sier en gebruiksvoorwerpen. En nog een afdeling met meer hedendaagse kunst als wisseltentoonstelling. Op deze zondag zie je weer heel veel families die dit museum bezoeken, ook veel jongere stelletjes met kleine kinderen. Geen hangjongeren, niks daarvan.

Hielkje

Dat je in dit drukke schema telkens nog tijd vindt om ons te plezieren met je verslag. Mooi verslag en geniet nog van het vervolg van de reis.

Gryt

Hoi Geertje en Ans, ik heb de reisverhalen van jullie eerste week achter elkaar gelezen en ben nu al diep onder de indruk van jullie impressies. En er komen vast meer. Zie er naar uit!

Dirkje

Prachtige reis maken jullie .
Er is veel te zien. Ik volg het op de kaart van China.

Dirkje