GerritenGeertje.reismee.nl

1 december: Bartolomeus Dias in Mosselbaai

In Plett regende het vanmorgen hard. Het gaf niet, want we vertrokken. De Tuinenroute terug: via Knysna aan die prachtige lagune. Vervolgens Wilderness aan de onstuimige oceaan, waar de golven hoog op het strand rollen. Daartussen nog een paar mooie meren. Al met al het blijft een gebied om terug te komen. Nu is het hier rustig, over ruim een week als de vakanties losbreken, is het met de rust gedaan. De autoweg slingert over de heuvels en opeens zie je in de verte Mosselbaai liggen. Daar gaan we naar toe. Hier is ontdekkingreiziger Bartolomeus Dias aangekomen, die als eerste de Kaap rondde in 1488 Hij was uitgezonden door de Portugese koning om de handelsroute naar India te zoeken. Eerst landde hij in Walvisbaai in Namibie en daarna rondde hij de Kaapzonder hem gezien te hebben. Door een storm was hij ver de zee ingedreventot hij 2 februari 1488 in Mosselbaai aankwam. Daarna is hij doorgevaren naar Port Elizabeth (Kwaaihoek). Dat was zijn verste punt, daarna is hij omgekeerd. In Mosselbaai gaan we naar het museum over Bartolomeus Dias. Hier ligt een replica van het schip, waarmee in 1988 vanuit Portugal dezelfde reis is gemaakt naar Mosselbaai (in 3 maanden, de helft van de tijd die Dias erover deed).Erg interessant.

We vervolgen onze route westwaarts landinwaarts. De weg is vrij kaarsrecht en je kunt kilometers vooruitkijken. Aan de rechterkant doemt weer een gebergte op. De wolken botsen er tegenop en het wordt steeds donkerder aan die kant. We komen in Swellendam aan en vinden een B en B in een huis dat 200 oud is bij een oud Engels echtpaar.

Cor en Ingrid

We snappen wel dat jullie nog eens terug willen, er is ook zoveel moois te zien.
Groetjes Cor en Ingrid