GerritenGeertje.reismee.nl

Olifanten en Leeuwen in het Addopark

Maandagmorgen gaan we weer op pad. Oostwaarts gaat het richting Humansdorp en Jeffreys Bay aan de oceaan, waar we lunchen. De snelweg langs Port Elizabeth en dan noordelijk ervan door de trieste hele grote townships. We rijden door naar het Addo Olifant Park. In vroegere tijden kwamen hier veel olifanten voor. Toen de kolonisten zich hier vestigden werd er zoveel gejaagd op de gevarieerde wildstand dat veel diersoorten bijna volledig uitstierven. Vooral olifanten moesten het ontgelden, vooral omdat de boeren klaagden dat de olifanten en buffels hun velden verwoesten. Het ivoor werd naar Port Elizabeth getransporteerd en het was een zeer winstgevende handel. Pas in 1931 toen er nog maar 11 olifanten over waren, klonk er protest uit de bevolking. Het Addo Elephant National Park werd opgericht. De populatie groeide weer gestaag en nu zijn er weer over de 400 olifanten in het park. Het park is in het noorden uitgebreid en er komen weer veel verschillende diersoorten voor.

Wij hebben een rondavel geboekt in het Main Camp met uitzicht op een waterpoel. Aan de kust was het een aangename temperatuur van 24 graden, maar toen we in Addo uitstapten sloeg de warmte ons in het gezicht: het was 39 graden. Bij de poel stonden ook een aantal olifanten, een verrassing. Al gauw hebben we een game drive geboekt: de Sundowner, waarbij je in een hoge terreinwagen voor 20 personen met een gids 2 uur lang rond rijdt om wilde dieren te zien in de avonduren. Je zit lekker hoog en hebt dan goed uitzicht over de bosjes. Allereerst kwamen we olifanten tegen, die nu aan het eten waren. Takken worden afgebroken en in zijn geheel opgegeten. We zagen verder een caracal, een katachtig beest, bosbokken, rode hartebeesten, kudu's, wrattenzwijnen, mangoesten, zebra's, buffels en tot slot nog een leeuw op een afstand van 5 meter. Hij ging liggen en poseerde voor de camera's. De volgende morgen zijn we zelf met de auto nog een rondrit gaan maken. Waar normaal veel dieren op het water afkomen om te drinken, was daar nu niets te beleven op een enkele olifant na. Tot slot zagen we weer een leeuw van heel dichtbij, helemaal niet in ons geïnteresseerd. Daarna zijn we het park uitgereden en verder getrokken naar Graaff Reinet.

Hielkje

Heel mooi, dat jullie zoveel wild zien in het Addo. Ja, het is heet en droog in ZA, maar bedenk wel in Lemmer moet je de winterjas aan ! Nog heel veel plezier.

Ria

Mooi en voor te stellen verhaal. Groetjes.