GerritenGeertje.reismee.nl

Een weekend bridgen en golfen

We vertrekken vrijdagmorgen uit Durbanville en zijn met een tussenstop in Swellendam om half vier in George. Ons onderkomen is een huisje op de George golfclub die naast de zaal van de bowling, waar we bridgen, ligt. Ons viertal bestaat uit Hilary, Wendy, Marie en Gerrit. Het viertallentoernooi in George wordt elk jaar eind november georganiseerd en is populair bij de zuidafrikaanse bridgers. Deze keer zijn er 18 teams, die elkaar in 9 matches volgens het zwitsers systeem zullen bestrijden, vrijdagavond 2, zaterdag 5 en zondagmorgen 2 matches. We gaan goed uit de startblokken met 2 overwinningen, waarvan die tegen de latere nummer 2 ons zeer tevreden stemt. Zaterdag beginnen we weer met een overwinning en daarna een dikke draai om de oren van de latere nummer 1. Na de lunch herstellen we ons met 3 overwinningen en vinden ons 's avonds terug op een vierde plaats.De zondag begint weer goed, maar de laatste wedstrijd valt tegen en wordt verloren. Het uiteindelijke resultaat is een vierde plaats en daar mogen we best trots op zijn. Van de nummers 2 en 3 hebben we nipt gewonnen en dat waren geen kleine jongens.

Marie is helemaal weg van de “dutch two”, een zwak spel met minimaal 5-4 in de hoge kleuren, dat in de 2 klaver-opening is gestopt. Die opening kan dus sterk of zwak zijn. Tegen de zuidafrikaanse international Alon Apteker opent Marie met 2 klaver, ik wacht af met 2 ruiten en Marie 2 schoppen: zwak dus met 5 schoppens en minimaal 4 hartens. Verder rondgepast. Het spel kost ons 200 punten, maar in de andere kamer maken onze teamgenoten 3 sans plus 1. Het resultaat op dit spel is 630 minus 200 is 430 of 10 imps.

Nu over het golfen. Ik, Geertje ga zodra we de koffers op zijn plek hebben gezet, ogenblikkelijk naar de golfbaan om te kijken of ik deze namiddag nog 9 holes kan spelen. Dat lukt en met 3 mannen uit George maak ik een rondje. Heel gezellig en ook een leuke nazit. Zaterdag middag loop ik nog 18 holes, waarbij vanaf hole 10 alles nog nieuw was. Hier zaten spectaculaire holes bij met grote dalen en hoogten. De laatste par 3 hole was over een afstand van 140 m door een diep dal en waar de green weer op hoogte lag. Met een flinke drive landde de bal op de green. Een birdie was teveel gevraagd maar wel een mooie par. Na afloop schoten opeens vanuit de bosje allemaal bavianen naar het clubhuis. Ik denk op zoek naar etensresten. Een mooi gezicht op een prachtige baan. Zondagmiddag hebben we Marie afgezet op het vliegveld van George en zijn vervolgens naar het vakantiehuis in Plettenberg gereden, waar we deze week zullen blijven.

Reacties

Reacties

Elly D

Perfect Gerrit, ik had het ook al via de site gezien. Nu maar even stoppen met bridgen en vakantie gaan vieren.!

Astrid

Ik kan eenentwintigen, eenendertigen, Zwartepieten, kwartetten, patience, klaverjassen en heel goed pesten...., maar wat ik hier lees over het kaartspel in George is voor mij "a bridge too far". Maar leuk dat jullie allebei zo fijn met jullie liefhebberijen bezig zijn. Baie pret albei. 

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!