GerritenGeertje.reismee.nl

Langs de Icefields Parkway

De bergen zaten 's morgens nog verscholen in de laaghangende bewolking. Jammer, want we hadden de Skytram naar een van die toppen om Jasper willen nemen. Verder dan de Icefields Parkway op, een van 's werelds mooiste wegen in het hooggebergte. De bergroute , die in 1940 na negen jaar arbeid geopend werd, was oorspronkelijk een tewerkstellingsprogramma van de regering tijdens de great depression. In 1962 werd de weg bijgewerkt en ontelbare uitzichtpunten aangelegd. Als eerste hoogtepunt komen de Athabasca Falls tegen, waar je langs een pad loopt om de waterval van alle kanten te kunnen bekijken. De rivier perst zich door de rotsen wat grote potholes tot gevolg heeft. De sneeuwbergen komen steeds meer in zicht. Een steile klim brengt ons boven de boomgrens naar de Sunwapta Pass, de grens tussen de nationale parken van Banff en Jasper. Kort na de 2035 m hoge pas komt dan het hoogtepunt : de Athabasca Glacier. In een naakt hoogdal vlijt de gletsjertong zich meer dan 6 kilometer tot in het dal naar beneden. Op weg naar het parkeerterrein aan de tong staan borden die laten zien hoe groot de gletsjer in die tijd was. De Athabasca gletsjer vloeit uit het reusachtige Columbia Icefield, dat op zo'n 2800 m hoogte op de kam van de Rocky Mountains ligt. Meer dan 300 m dik en over een oppervlakte van 325 vierkante kilometer bedekt het de dalen en de bergen aan de continentale waterscheidingslijn. We parkeren de auto op de onderste P en lopen over de eindmorene naar de voet van de gletsjer. We zagen de bussen naar en op de gletsjer rijden. Een attractie vooral bij de Chinese groepen in trek. Picknicken op zo'n plek is al fantastisch en onze broodjes smaakten er prima. Op de Saskatchewan River Crossing slaan wij met de rivier af naar Rocky Mountain House en laten de fantastische Parkway verder liggen. Onze weg vervolgt zich naar Lacombe waar we in het Country Motel overnachten. Deze ligt tegenover de golfbaan waar we op de laatste dag nog gebruik van gaan maken. Zo komt er ook weer een einde aan deze gedenkwaardige vakantie.

Hielkje

Goede rreis verder en geniet van de laatste dagen van deze bijzondere vakantie.