GerritenGeertje.reismee.nl

Grotbewoners en het Parlement in Pingvellir

Op weg naar Pingvellir zagen we een bord aan de kant van de weg met Cave People. Daar naar toe gereden en daar bleek in de grot vroeger mensen gewoond te hebben. Een jong echtpaar had de boel opgeruimd en opnieuw ingericht zoals het in vroeger tijden eruit had gezien. Op foto's waren de vroegere bewoners nog te zien. Ze gaven een rondleiding en dat was erg interessant.

IJsland is gekoloniseerd geweest door de vikingen uit Noorwegen. In 930 is de volksvergadering opgericht om afspraken te maken over onder andere grondgebruik. Men kwam samen bij een kloof in de bergen, waar twee tectonische platen uit elkaar drijven Pingvellir Elk jaar kwamen men twee weken bijeen. De wetten werden mondeling overgedragen en pas in de 12de eeuw konden ze het schriftelijk vastleggen nadat de schrijfkunst naar IJsland kwam waarschijnlijk via Ierse monniken. De Alting, zoals het parlement werd genoemd, wordt wel gezien als werelds oudste parlement.

Op 17 juni 1944 is IJsland op Pingvellir uitgeroepen tot een zelfstandige republiek. De Amerikanen hadden een basis op Kevlavik, waar nu het vliegveld is. Het Nationale Park Pingvellir is een van de hoogtepunten van IJsland en wordt dan ook druk bezocht. Helaas begon het aan het eind van ons bezoek te regenen, zodat we het een beetje snel hebben afgerond.

Gryt

Het vandaag weer boven de 30 graden geweest en dan is jullie bericht heerlijk verfrissend. Wens jullie nog veel interessante ervaringen toe op IJsland!
Gryt