GerritenGeertje.reismee.nl

Swartbergpas en Kobus se Gat

De mooiste pas van Zuid Afrika was vanaf Prince Albert gesloten. Er waren in april blijkbaar hevige regens geweest en die hadden een complete bocht weggeslagen. Jammer , maar het is niet anders. Dan de weg langs naar de Rust via de Meiringpoort, die ook spectaculair is vanwege zijn wonderlijke rotsformaties. Het was geen straf hier langs te rijden. In Oudtshoorn aan gekomen kwamen we op een prima logeerplek terecht. We zouden vandaag de Swartbergpas op rijden en daar boven de afslag naar de Gamkaskloof nemen om naar die Hel te rijden: 50 km verderop langs een steile, bochtige weg. Maar het moet wonderschone uitzichten geven. Via Frans hadden we gebeld of we op de Fonteinplaas konden slapen en dat was geregeld. Het was alleen al twee dagen regenachtig weer geweest en ook afgelopen nacht had het flink geregend. Vanmorgen was het bewolkt maar droog. Wij op pad naar de Swartbergpas. Dan komt er een telefoontje van Frans. Annetjie had gebeld dat het zo geregend had dat we een rivier moesten doorsteken waar het water tot heuphoogte reikte. Zelfs voor onze prachtige 4x4 is dat teveel. De auto gaat drijven en dan neemt de rivier hem mee. Blij dat Frans het op tijd ons vertelde en ons afmeldde bij Annetjie om daar te overnachten moesten we onze plannen wijzigen. We zijn de Swartberg opgereden en omdat het zo geregend had was het prachtig helder en konden we heel ver kijken. Wel was het koud daarboven: 6°. We zijn teruggereden en hebben heerlijke koffie gedronken in “Kobus se gat”. Terwijl we gaan zitten hoort Gerrit Fries. Het blijken twee mensen uit Bolsward en en vrouw uit Garijp. Even bijgekletst natuurlijk. We gaan nu de andere kant op naar het oosten, langs "Vrede en rust" naar Willowmore om morgen de Baviaanskloof in te gaan, die je gedeeltelijk ook met 4x4 moet rijden. Het weer verbetert wel, zodat dat vast een nieuw avontuur wordt.

Ans

Spannend!