GerritenGeertje.reismee.nl

Graaff-Reinet en Prince Albert

Op 13 december 1785 kwam de eerste landdrost naar het nieuwe dorp. Hij besloot de nieuwe nederzetting te vernoemen naar de toenmalige gouverneur van de Kaapkolonie, Cornelis Jakob van de Graeff, en zijn vrouw Reinet. Kaapstad lag vele dagreizen ver weg en de bewoners van de buitengewesten hadden geen behoefte om van zo'n grote afstand bestuurd te worden en riepen in 1797 de republiek Graaff-Reinet uit. Hetzelfde deden de inwoners van Swellendam. Voordat de autoriteiten van de Kaapkolonie de nieuwe republiekjes weer tot de orde konden roepen, werd de Kaapkolonie zelf veroverd door Groot-Brittannië. Nadat Nederland de Kaapkolonie nog een keer terugkreeg van de Britten, werd ze in 1806 definitief door de Britten overgenomen. Later waren het vooral de bewoners van de buitengewesten die zouden gaan deelnemen aan de Grote Trek (1835).

We hadden een rustdag in Graaff-Reinet en zijn alleen het dorp in geweest om te eten en wat rond te kijken. Tegenover onze lodge, de Obesa lodge, was een hele grote succulenten tuin, aangelegd door de man van onze gastvrouw. Hij had de succulenten zelf gezaaid en die stonden er nu al 52 jaar. Een prachtig doolhof.

Gisteren van Graaff Reinet naar Prince Albert gereisd, wat tegen de Swartbergen aan ligt. De Swartberg pas is vanaf deze kant gesloten omdat er in april een verwoestende regen heeft plaats gevonden die een bocht helemaal heeft weggeslagen en de reparatie kost meer tijd dan men oorspronkelijk dacht.

Prince Albert is vernoemd naar de prins Albert van Saksen-Coburg, die getrouwd was met koningin Victoria van Engeland. Het is een vriendelijke rustige plaats met mooie gerestaureerde huisjes in Kaap-Hollandse, victoriaanse en Karoostijl. Wij sliepen in Sudden Comfort B&B, ook zo'n mooi groot huis. Door de gastvrouw 5 jaar geleden gekocht en nu een prettig B&B. Haar man was al gepensioneerd maar had hier weer huisartsenpraktijk opgezet. In Prince Albert is een heel speciaal restaurant, waar maar drie tafels zijn: de Karoo Kombuis. Daar wilden we weer eten, maar aangezien vele mensen hier siesta houden, moest je telefonisch reserveren en dan werd je terug gebeld. Dat gedaan hebbende viel om een uur of vijf de stroom uit, weer aan en weer uit. De Karoo Kombuis was dus dicht. Toen hebben we boven de galerie gegeten op de veranda, want het was vol. Het weer was omgeslagen en er woei een stevige koude wind, maar het ging goed. Heerlijk gegeten.

Hielkje

Mooi verhaal. Al struisvogel gegeten?