GerritenGeertje.reismee.nl

Cradock en Mountain Zebra Park

Van Aliwal North zijn we verder gereden naar Cradock. We logeerden daar in de Oude Pastorie. Het was een heel groot huis met vele kamers. Of de dominee had een heel groot gezin, of hij verschafte onderdak aan de kerkgangers die ver weg woonden en bij de dominee konden overnachten. Wij hebben wat door het dorp gereden en kwamen terecht bij het cricketveld want daar zou een oude watermolen staan. Die was in zeer slechte staat en toen hebben we maar in het clubhuis van de cricketclub koffie gedronken en Gerrit was al snel in gesprek met een aardige boerin. Hier bleek dat verenigingen niet zoveel met Nederland verschillen: alles op basis van vrijwilligheid. Moet je bij een golfwedstrijd geduld hebben, bij cricket minstens zoveel. De wedstrijd duurde van 11 uur 's morgens tot 6 uur 's middags. Na de wedstrijd zijn we maar naar een Amerikaans restaurant gegaan om een steak te eten. Zondagsmorgens geen ontbijt in de pastorie, maar dat hadden we al bij de plaatselijke Spar ingekocht. Vlak buiten Cradock is het Nationale Park Mountain Zebra. Het is in 1937 ontstaan om de bergzebra's te beschermen die bijna met uitsterving waren bedreigd. In het park waren eerst maar 5 vrouwtjes en 1 mannetje en de uitbreiding schoot niet op. Een plaatselijke boer heeft toen nog 25 zebra's gedoneerd en zo kwamen er steeds meer. Nu worden ze niet meer bedreigd. In het park zijn nu ook meer dieren. Er moeten ook leeuwen zijn maar die hebben we niet gezien, want het was gisteren bloedheet. Wel gezien hebben we weer gnoes maar ook kudu's, rood hartebeest, buffels, apen, en veel secretarisvogels. In 2 uur waren we het park rondgereden wat best hoog door de bergen ging met prachtige uitzichten. 's Middags zijn we verder gereden naar Graaff Reinett en logeren daar In Obesa Lodge.

Hielkje

Dag Geertje en Gerrit, ik heb weer genoten van jullie reisverslag. Nog heel veel reisplezier ! Ook struisvogel-steak eten, he ! Is lekker.
Groetjes, Hielkje