GerritenGeertje.reismee.nl

The Big Hole van Kimberly

Van de Molopo Lodge ging de reis verder naar het zuiden, weer op weg naar de Oranjerivier bij Upington. Onderweg kwamen we langs Askham met zijn rode duinen. Er was zelfs een plaats Rooipan waar je kon zandsurfen. Uit andere pannen zoals de Vrijsoutpan werd zout gewonnen en er was water. Bij andere pannen dachten we dat die behoorlijk onder water stonden, maar dan bleken het weer luchtspiegelingen te zijn. Upington voorbij werd het landschap steeds kaler. In het begin nog mooie groene boompjes, nu weer zo nu en dan kleine dorre struikjes en op het laats alleen maar hoog geel gras. Afgewisseld met wat heuvels leken de verten weer tot aan de horizon. Bij de rivier langs had je bochten in de weg, maar verder kon je de weg wel 10 km of meer volgen of zo nu en dan op zien duiken boven op een heuvel .Een tussenstop in een boerendorp waar toch altijd wel een guesthouse of een B & B is. We waren wel de enige gasten en hadden we de ruimte alleen geen WiFi natuurlijk. De volgende dag naar Kimberly wat beroemd is om zijn “Big Hole” Het gat is het restant en resultaat van een nu gesloten dagbouw- en ondergrondse mijn bijKimberley. Het zou het grootste met de hand gegraven gat ter wereld zijn, hoewel dit betwist wordt.

In1866vond Erasmus Jacobs bij de Oranjerivier, op de plaatsDe Kalk, bij Hoopstad een wit steentje. Het bleek om een diamant van 21,25 karaat te gaan. Later werd een nog grotere 83,50 karaats diamant gevonden bij Colesberg Kopje doorCecil Rhodes. Cecil Rhodes zou vervolgens het diamantbedrijf De Beers oprichten en startte een mijn op de plaats waar nu die Groot Gat ligt. Om de mijn ontstond de stad New Rush. In 1873 kreeg de stad de nieuwe naam Kimberley, naar de Britse secretaris voor de Kolonie, de Earl of Kimberley. Vanaf juli 1871 tot augustus 1914 werd er in de mijn gewerkt. Op het hoogtepunt werd er met 50.000 man tegelijkertijd gewerkt in de mijn. De mijnwerkers hebben bij elkaar zo'n 2.720 kg diamanten naar bovengehaald.

Die Groot Gat heeft een oppervlakte van 17 hectare en een omtrek van 1,6 kilometer. Toen de mijnwerkers een afgraving hadden gegraven van 240 meter diep, werd er besloten dat de bovengrondse mijnbouw te gevaarlijk werd en werd er alleen nog maar ondergronds gedolven. Daarna is het gat deels ingestort en vol gelopen met water, waardoor het tegenwoordig een diepte heeft van 215 meter. Op 14 augustus 1914 werd de mijn gesloten. Later heeft De Beers een museum van die Groot Gat gemaakt.

Het was een interessante rondleiding in een leuke gemengde groep

Ans

Interessant!