GerritenGeertje.reismee.nl

Op die pad

Maandag proef gereden met de Nissan Petrol 4x4 van Jan. Hij rijdt fantastisch! Dinsdagmorgen pakken en na de lunch bij Groot Phesantekraal gaan wij op die pad. We rijden eerst naar het oosten naar Wellington, wat boven Paarl en Franschhoek ligt. Na Wellington gaan we de eerste pas over, de Bainskloof pas. Deze pas werd aangelegd door Thomas Bains. Hij was in 1830 geboren in Graaff Reinett, een stad aan de grens van de Kaap kolonie. Zijn ouders kwamen uit Schotland. Hij kwam uit een gezin van 13 kinderen en zij hadden school aan huis. Net als zijn vader werd hij ingenieur en beide hadden deel aan het aanleggen van wegen over en door de bergen. Zo heeft hij naast de Bainskloofpas verscheidene andere wegen over bv de Swartbergpas tussen Prince Alfred en Oudtshoorn aangelegd. Deze passen maken nog steeds gebruik van de wegen, die nu veelal geasfalteerd zijn. De weg van de Bainskloofpas komt na een lange afdaling uit in Ceres. De stad is genoemd naar de Romeinse godin van de vruchtbaarheid, dit gezien de grote vruchtbaarheid van de omliggende gebieden waar veel groente en fruit wordt verbouwd. Van Ceres gaan we noordwaarts over de Gydopas, ook een pas met prachtig uitzicht over het dal waar Ceres ligt. Verder noordwaarts naar Op de Berg en zo kronkelen we tussen de heuvels door tot we de bergen weer dwars moeten oversteken. Omhoog over de Middelbergpas komen we tenslotte uit in Citrusdal. De naam zegt het al, hier worden veel citrusvruchten verbouwd en Citrusdal is het middelpunt hiervan en ligt aan de Olifantsrivier. Wij overnachten hier in het Country Lodge Hotel.

Vandaag blijven we uit Citrusdal de Olifantsrivier volgen tot bijna in Clanwilliam. We pakken nog een klein stukje van de Namibie hoofdweg, maar al gauw slaan we af naar Clan William, waar een grote rooibostheefabriek staat. Wij gaan de bergen weer in en via de Pakhuispas met vele lagen gesteente, dalen we weer naar een dal af en drinken koffie bij Travellers Rest. Na de koffie met Amarula cake gaan we weer de gravelwegen volgen. Onze auto heeft er geen enkel probleem mee en het rijdt wel lekker. Geen verkeer op een enkele auto na en je kunt de weg kilometers in de verte zien. Het is hier erg droog en de begroeiing zijn struikjes waar wij van denken dat er geen leven meer in zit en dan eindeloos ver te zien. Tenslotte komen we weer op een weg uit en gaan we het Bokkeveld door en komen uit in Calvinia, waar de vader van Marie vroeger dierenarts was en Marie is hier geboren. De vorige keer dat we hier waren zagen we heel veel schapenboerderijen, maar dat is nu een stuk minder. We logeren in de Carmel Villa, een oude villa door een joodse man, Leon Helfett uit Oekraine en via Engeland hier gekomen, ontworpen, en voor zijn geliefde gebouwd. Het hout is uit Engeland aangevoerd en met paard en wagen hier heen gebracht. Zijn geliefde moest wachten om hierheen te komen vanwege de Boerenoorlog. Dit gebouw is een van de oudste gebouwen in Calvinia. Vele joodse mensen die uit Europa vluchtten, waren goede handelslui en vooral op het platteland.

Mariekie

Ons verlang julle die oomblik as julle die deur uit is.

Hielkje

Prachtig verhaal. Geniet van jullie reis.

Nel van Driel

Wat geweldig dat jullie dit weer kunnen ondernemen. Het is ook heerlijk de verhalen te lezen. Zoals je de tocht door het landschap beschrijft! Helemaal goed, Ik zie het zo voor me. Heel veel plezier en een goede reis gewenst.