GerritenGeertje.reismee.nl

Rietfluitgrot en theeplantage

Voor vanmorgen stond de Rietfluitgrot op het programma. Een half uurtje met de bus bracht ons naar de ingang waar juist een vrouw op een draagstoel bij de trappen op naar boven werd gedragen. De mannen moesten zo nu en dan even uitrusten en namen haar zelfs mee naar binnen in de grot. De grot met zijn mooie stalactieten en stalagmieten stond in een bont kleurenpalet. Leeuwen, sneeuwmannen, zonnebloemen ze staan allemaal in het volle discolicht. Daaraan toegevoegd wordt de overduidelijke uitleg van een Chinese gids met luidspreker. In een grote zaal wordt nog een voorstelling gegeven van het ontstaan van de grot op een groot scherm op het plafond. Bij de ingang groeiden vroeger bamboebossen waar ze rietfluitjes van maakten. Sebastiaan had voor ons allemaal een fluitje gekocht en in de bus hebben we een fluitconcert gegeven voorstellende het Wilhelmus. Vandaar de naam van de grot. Na de lunch bezochten we het dorpje Daxi, een authentiek dorpje waar we een huis van een gegoede familie bezochten en een apotheek waar je slangenwijn kon drinken. Ans dronk het ook en vond het nog lekker ook. Velen van ons kochten stokjes die je moest laten branden, een doekje eroverheen doen en dan op een zere plek doen. Bv de hoofdpijn zou ervan overgaan. Tenslotte zagen we moestuintjes die werden bemest met menselijke uitwerpselen. Voordat we aan het derde onderdeel begonnen had Sebastiaan ook nog een duizendklapper afgestoken ter ere van de prins van een Ming-keizer, die daar lag begraven. We waren op weg naar een theeplantage. De struikjes waren ongeveer een meter hoog. We kregen allemaal een rieten hoed op en moesten theeblaadjes plukken. Van de eerste twee bovenste blaadjes maken ze groene thee, daarna de volgende blaadjes de oolong thee en de grote blaadjes werd gekneusd en gestampt tot poeder en kwam in zakjes. We hebben een theeceremonie bijgewoond en drie soorten thee geproefd. Erg leuk en leerzaam. Aan het eind hadden we in een heel groot restaurant het afscheidsdiner met Chinese rijstwijn in hele kleine glaasjes maar uit de fles konden vele glaasjes geschonken worden. Een heel gezellige afsluiting.

Martha

Dag Mem, wat een mooie verhalen elke dag. Nog veel plezier de laatste dagen!

Hielkje

Wat een prachtig verhaal, niet alleen van deze ene dag maar van de hele reis. En heb je ook stokjes gekocht voor je rug ? Nog veel plezier en vooral een hele goede reis naar huis.

Cor en Ingrid

Nog steeds boeiende verhalen, een reis om nooit te vergeten!!
Nog veel plezier en voor daarna een goede thuisvlucht.
Groetjes van ons

Ingrid

En Geertje, die hoed staat je leuk hoor, je kunt zo gaan plukken.