GerritenGeertje.reismee.nl

Shanghai: imponerende skyscrapers

De gordijnen opengeslagen en de zon scheen weer. Vanmorgen eerst nog de Liuyuantuin bezocht, waar de rotspartijen wel erg belangrijk waren. Een prachtige vijver met bloeiende lotusbloemen omringd met verschillende boomsoorten en allerlei paviljoens. En we moesten weer op de foto met schattig geklede Chinese meisjes. Daarna 2 uur rijden met de bus van Suzhou naar Shanghai met 23 miljoen inwoners. Het vormt qua inwonertal de grootste gemeente ter wereld. De wegen tuimelen over elkaar soms 4 hoog over elkaar en meestal blijft men in dezelfde baan maar links of rechts gaat harder dat maakt allemaal niets uit. Al gauw zien we de skyscrapers in de verte maar dichtbij komend zijn die toch wel imponerend. De welvaart is een gevolg van de bijzondere kruising tussen het Oosten en het Westen. Shanghai combineert de grootsheid van weleer met de welvaart van nu. In vroegere tijden kwam de welvaart van de productie van katoen en zijde. De Britten vestigden hier hun eerste concessie na het Verdrag van Nanking dat in 1842 een einde maakte aan de Eerste Opiumoorlog. De Amerikanen, Fransen en Japanners namen allemaal een deel en de stad werd in kolonies verdeeld met een eigen rechtspraak. Al snel werd Shanghai de grootste handelsstad van China. Met de geldstroom kwam ook de grote westerse banken en handelshuizen naar Shanghai. Sinds de jaren tachtig verkent de stad de grenzen van het kapitalistisch toelaatbare. De grond- en vastgoedprijzen zijn hoger dan elders in China. Als eerste hebben we nog een tempel bekeken van een boedda uit een stuk jade gemaakt. 'SAvonds met de bus naar de Pudong, waar we tussen de skyscrapers , de hoogste 450 m, via wandelboulevards, 10 m boven straatniveau, konden doorlopen. Daarna zijn we in een van die wolkenkrabbers naar de 88ste verdieping met een lift gegaan, 340 M hoog. Sprookjesachtige uitzichten op de Bund, de boulevard aan de andere kant van de rivier. Rondom was de etage van glas waar we de mooiste uitzichten hadden. Weer beneden gingen we onder de rivier door met cabines waarbij het leven in het water werd uitgebeeld met mooie lichteffecten. Op de Bund heb je het fantastische uitzicht op de skyline van Shanghai. Imponerend, overweldigend en nooit te vergeten.

Ine

Hoog in de lucht,dan weer onder de grond! Ik geloof, dat alles in China mogelijk is.
Wat zal het straks saai zijn in Lemmer.Het is goed, dat jullie alles opschrijven. Het wordt te veel om te onthouden.

Nel van Driel

Prachtig verhaal, Geertje. Wat weten we toch weinig vande Aziatische geschiedenis en cultuur. Die aantallen en afmetingen kan je je ook niet voorstellen. Mooie reis hoor.

Cor en Jantsje

Wat weer een mooi verhaal Geertje, wat is het toch leuk om zo met jullie mee te reizen. Het lijkt me een heel bijzondere belevenis zo'n miljoenen stad. We zijn erg benieuwd naar alle foto's.