GerritenGeertje.reismee.nl

Zijde en tuinen van Suzhou

Regen, grijze lucht en dat blijft ook zo. Om 9 uur vertrekken we met de bus naar Suzhou, zo'n drie uur rijden door de delta van de Jangtse. Suzhou is een van de grootste bezienswaardigheden van China, befaamd om zijn schilderachtige waterwegen en traditionele tuinen. Het zijn geen bloementuinen maar de natuur naar binnen gehaald. Wij gaan eerst naar een winkelstraatje aan het water met gezellige lampionnetjes en toch weer anders dan in de vorige plaatsen. Daarna maken we met een rondvaartboot een tocht middendoor de binnenstad onder mooie bruggetjes door. Een gedeelte is onder Unesco gesteld maar de rest is oude troep. We zijn ook langs de achterkanten van het winkelstraatje gevaren maar dat ziet er niet uit. De gids vertelde dat de jongeren daar ook niet meer willen wonen want er is geen toilet in. Een stuk van deze kanalen behoort tot het Grote Kanaal. Dit kanaal is door de eeuwen heen een belangrijke verbinding geweest voor het transport van goederen van het noorden naar het zuiden van China. Helaas is het door verwaarlozing en de komst van betere transportmogelijkheden in verval geraakt. Sommige delen van het kanaal dateren van 2500 jaar geleden. Een hoogmoedige keizer (604-618) had megalomane plannen om grote dingen te bouwen en schakelde 5,5 miljoen arbeiders in onder toezien van een wrede politiemacht dit kanaal te graven. Zo kon hij ook zijn troepen gemakkelijk vervoeren. Het is 1600 km lang. Ten zuiden van de Jangtse is het kanaal nog intakt en kan met de boot bevaren worden. Na de boottocht zijn we met de bus naar een zijdefabriek gereden. We kregen een korte uitleg van het proces met de zijderupsen en cocons en konden ze zelfs op de hand nemen. Vervolgens gezien hoe de draden van 8 cocons tot een draad werd gedraaid en hoe het geweven werd. Soms waren er dubbele cocons en die werden verwerkt tot dekbedden. Laagje over laagje werden ze uitgerekt. Natuurlijk aan het eind een winkel met prachtige spullen. Het eten in het restaurant was weer voortreffelijk en aansluitend hebben we de Tuin van de Meesters van de Netten bezocht. Een schilderachtige tuin met verlichting en hoekjes, water, bruggetjes en paviljoentjes. Op avond wordt in elk paviljoen opgetreden door jeugdige musici op oude instrumenten, theater gemaakt, gezongen. Heel leuk en zo rustgevend. In de straten klinkt lawaai van toeterende auto's maar ook van heel veel scootertjes. Weer ondanks de hele dag regen weer een interessante dag.

lida meinema

Wat leuk om samen in een groep deze reis te maken! wel te hopen dat jullie ook nog wat mooi weer mee krijgen. Ondanks dat doen jullie toch veel indrukken op en leren weer een heleboel!

Piebe en Hilly

We wensen jullie nog een hele mooie avontuurlijke en zonnige reis toe!
Onze kleindochters zijn hier ook geweest en hebben toen een prachtige
lap zijde meegenomen! Nog heeeeel veeel plezier en oant sjen.

Cor en Ingrid

Wat maken jullie een interessante reis! Klein beetje jammer dat het weer een beetje minnetjes is af en toe maar dat zal niets afdoen aan al die indrukken.
Nog veel plezier en we lezen graag het volgende bericht weer.
Lieve groetjes, Cor en Ingrid

Ine

Komt er een zijden lap mee naar huis?
Wat een reis, nu nog wat mooier weer daar en hier.Liefs!