GerritenGeertje.reismee.nl

Met de Hogesnelheidstrein naar Xian

Donderdag 4 mei Om kwart over acht op weg naar het station om met de hoge snelheidstrein van Pingyao naar Xian te gaan. Natuurlijk een nieuw groot station. Eerst door de paspoort plus kaartcontrole en kofferscan naar de wachtruimte. 10 minuten voordat de trein arriveert , mag je door het poortje naar het perron. Wij zaten in wagon 7 en dat staat op het perron aangegeven. Er is een lijn midden in de lengte van het perron waar je niet overheen mag komen. Een controleur in uniform houdt dat goed in de gaten. Hij heeft een microfoon in de hand en corrigeert direct. Dan heb je 2 minuten om in te stappen en 18 koffers binnen te zetten en allemaal naar binnen toe. Een beetje organiseren en dan lukt dat wel. Het rijdt voortreffelijk met een snelheid van 240 km per uur. Ze komen met eten langs en ook afval wordt keurig opgehaald en krijg je weer nieuwe zakjes. Lekkere stoelen. Het wordt hier allemaal even schoon gehouden. Je ziet niks in de trein liggen maar ook niks op straat. Er is altijd heet water dus wij hebben even een kopje Nescafé gemaakt met een cakeje. Anderen zaten om 12 uur weer aan de noedels. Het was erg heiig onderweg. We konden de horizon niet zien. Op het veld was het veel groener: de sorghum en tarwe stonden al aardig hoog. Ook veel fruitbomen en op een bepaald gebied allemaal plastic kassen zover je kon zien. Grond is soms vlak met allemaal strookjes maar ook wel weer geërodeerde grond met kleine veldjes. Wat wel erg opvalt dat er ontzettend veel bomen zijn aangeplant. Bij aankomst in Xian was een enorm groot nieuw stationsgebouw. De nieuwe gids Linda stond ons op te wachten met de buschauffeur. Alle koffers in een busje naar het hotel en wij in de bus naar de binnenstad. Ook deze binnenstad is ommuurd met een omtrek van 14 km, 12 M hoog en 15 tot 18 M breed. Wij zijn naar de Oostpoort gereden om er bovenop te klimmen. Daarna naar het Forest hotel. Na het eten volgde het avondprogramma buiten de poort naar een nieuwe wijk die heel ruim is opgezet. Het was vanavond weer lekker weer en vele Chinezen genoten daar ook van. Op pleinen en langs wandelpromenades waren vele heldhaftige beelden geplaatst. Een fonteinshow op een groot plein met honderden mensen er omheen. Op een ander plein werd gedanst met waaiers en parasolletjes. Om half elf kwamen we allemaal weer voldaan en moe terug in het hotel