GerritenGeertje.reismee.nl

Pingyao , de stad van de bankiers

Vanmorgen om half tien reden we weer,  om de stad uit te komen en naar het Jinci tempelcomplex te rijden. Er waren tempels van het taoisme, confucianisme en het boeddhisme. Er stonden bomen bij van meer dan 1500 jaar oud. De tempels waren jonger. Ook bloeiden er bij de Boeddistische pagode prachtige pioenrozen. Daarna reden we naar Pingyao waarvan de binnenstad ommuurd is. We slapen in een hotel binnen in de stad aan de toeristische straat waar het heel gezellig is met winkeltjes en huisvlijt tot eettentjes en massagesalons.                                     Woensdag 3 mei.  Vanmorgen regende het. Gisteren was het al steeds bewolkt maar nu miezerde het de hele dag. Dus regenjassen en paraplu uit de koffer. Met onze gids Kevin zijn we een stuk over de muur om de stad gelopen. Deze muur heeft de vorm van een schildpad en dat betekent een lang leven te genieten. Pingyao is de mooiste en meest authentieke stad van China. Het is een koopmansstad uit de Ming - en Qing dynastie. In de straten hangen felrode lantaarns. De stad kwam in 1700 tot bloei als bankierrstad. Er staan dan ook grote huizen uit die tijd met veel binnenplaatsen, indrukwekkende tempels en fraaie straten. We zijn naar het Bankiersmuseum en het Gerechtshof geweest en 's middags zelf naar het Historisch museum, een groot huis, een wapenmuseum en een museum van het dagelijks leven gevat in poppenhuizen. 'S Avonds met zijn allen naar het Chinees theater waar een soort musical werd opgevoerd.

Astrid

Als ik lees over de vele, o.a. boeddhistische tempels, zullen er ook wel Chinezen zijn die in reïncarnatie geloven. Als dat echt bestaat, dan wil ik in mijn volgende leven graag schildpad worden. Veel plezier verder.

Cor en Jantsje

Wat zien jullie veel!! Het is een prachtige reis die jullie maken. De foto's geven ons een goed beeld. China moet toch ook nog maar bij ons op het lijstje!
Nog heel veel plezier en hopelijk kunnen de paraplu en de regenjas weer in de koffer.

Hielkje

Na het lezen van jouw enthousiast reisverslag en de mooie foto's erbij, krijg ik steeds meer zin om ook naar China te gaan. Een mooie belevenis en wat geweldig dat Ans en jij hebben doorgezet om dit te gaan ondernemen. Al een paar jaar geleden, tijdens jouw verjaardag, riepen jullie allebei " wij gaan naar China". Okke en Gerrit wilden niet, maar jullie doen het maar !!! En kijk eens wat een geweldige ervaring. Geniet ervan !