GerritenGeertje.reismee.nl

51000 Boedda's en het Hangend Klooster

Maandag 1 mei . We moesten vroeg opstaan. Eerst 1 1/2 uur in de bus naar de grotten. Voor je een stad uit bent duurt even. Overal worden kolossale flats uit de grond gestampt in de voorsteden. Langs de weg heb je allerlei kleine bedrijfjes met een deur en een schuurtje of werkplaats. De snelwegen zijn verder voortreffelijk. Ook zien we herhaaldelijk pilaren voor de bouw van hogesnelheidstreinen. We rijden verder door een landbouwstreek met zandsteenrotsen waar ze steeds kleine stukjes grond bewerken en wat landbouw plegen. Later wordt het wat vlakker en zijn de stukjes grond wat groter. De stukjes grond worden door de staat verhuurd aan iedere boer apart. Op hun grond worden ook de doden begraven met een steen ervoor. We gingen dus naar de Yunggang grotten waar 40000 ambachtslieden ruim 400 v Ch aan het hakken van de Boedda's waren in zandsteen. De grootste is 17 M hoog, de kleinste 2 cm. Verder was er nog een museum bij met informatie. Na nog een uur in de bus de bergen in waar aan een riviertje met waterval het klooster boven aan de rotsen hangend. Het Xuankongsi klooster dateert van rond 600 en ziet er spectaculair uit. Het duurde 1 1/2 uur om erin te komen maar was wel de moeite waard. De tempels zijn met vlonders en bruggen verbonden aan palen die de bergwand zijn gedreven. Daarna moesten we nog verder naar Taiyuan over de snelweg. De regering had bepaald dat tijdens dit vrije weekend met geen tol hoefde te betalen. Dus iedereen was op pad en moest voor 12 uur weer thuis zijn.