GerritenGeertje.reismee.nl

Tianan'men plein en Verboden Stad

's Morgens gaan we naar het immense Tianan'men plein . Aangezien het bijna 1 mei is wordt er hard aan gewerkt om bv de hekken schoon gepoetst te krijgen. Soldaten die met kleine wasteiltjes en borsteltjes achter elkaar naar zo'n hek lopen om het te poetsen. Het plein is imponerend op je als je weet wat er allemaal gebeurd is. Het krioelt hier ook weer van de mensen. Middenin het plein staat het mausoleum van Mao met lange rijen ervoor. En natuurlijk omgeven met beelden van heroïsche strijders. Wij lopen verder richting de poort van de Verboden Stad maar dan moet je eerst wel onder de poort door met een grote afbeelding van Mao. Na een aantal poorten kom je dan in de Verboden Stad met zijn 8700 verschillende ruimtes. Het was zo druk dat we een aantal hebben bekeken. De derde Mingkeizer heeft dit complex aan laten leggen. Ook indrukwekkend. Daarna zijn we naar een heel groot park gegaan waar de Tempel van de Hemel was gebouwd. Het aparte van deze tempel dat hij zoals de meeste gebouwen van hout is gemaakt en wel zonder spijkers. Ook prachtig. Het programma werd vervolgd met een Kongfu show. En tot slot konden we onze maag nog vullen in een straatje waar je allerlei versnaperingen kon krijgen als gebakken schorpioenen, vogeltjes, gigantische duizendpoten. Een prachtige dag was het.

Hielkje

Dag Geertje en Ans,
Wat prachtig dat je weer een reisverhaal schrijft, nu niet over Zuid-Afrika en Namibie maar over een land dat totaal anders is. Ik hoop dat jullie enorm zullen genieten. Nog een fijne voortzetting van de reis. Je zult zien dat je na afloopt van de reis heel handig met stokjes zult kunnen eten !

Nel van Driel

Geertje, wat fijn om je weer te kunnen volgen. Ik hoop dat je kan genieten van al die voor ons vreemde dingen. Kan je Chinese karakters al een beetje onderscheiden? Let op waar je loopt en hou je roer recht!

Astrid

Haha, je grote zus schrijft wel dat je na afloop van de reis heel handig met stokjes kunt eten, maar tot einde van onze kennismakingsreis toe (Japan, Taiwan, Hong Kong, dus allemaal landen met mensen die met stokjes eten!) heb ik, als enige van al mijn gasten, een westers bestek voor haar moeten vragen. Sssstttt, blijft onder ons hè? (Maar nu eet ze zelfs mini-doperwtjes met stokjes hoor!).

mariekie

hemel geertje lyk soos ander wereld. ek verlang julle in kaapstad maar ek kan sien dis iets nuuts. het jy al met mandaryn begin? en kry jy daar oor van tyd tot tyd daar kaknhaas of nie... net sake en tee?