GerritenGeertje.reismee.nl

Teerpaden en grindwegen

Van ClanWilliam hadden we gedacht om een rondje door de prachtig uitgeslepen en geërodeerde Cederbergen te maken. Ons doel was Wuppertal, aan het eind van een redelijke weg. Wuppertal is een moravisch dorp, oftewel een Hernnhuttersdorp. De Hernnhutters zijn gesticht door Van Zinsendorf en over de hele wereld verspreid. Ze hebben een mooie witte kerk en allemaal kleine witte huisjes. In het centrum zit daar de informatie en wat winkeltjes met handcraft in, of een restaurantje waar we koffie dronken bv. De huisjes een beetje aan de buitenrand van het dorp zien er wel smoezelig uit. Helaas konden we niet verder, want de weg was alleen door 4x4 te berijden. Dus weer langs die mooie route terug. Naast de "teerpaden"nemen we nog geregeld grindwegen. Die zijn rustig en je komt er bijna niemand tegen en hebt de mooiste uitzichten. Bij Citrusdal worden erg veel sinaasappels en andere citrusvruchten verbouwd en erg veel druiven geteeld. We zijn nu in het voorjaar hier en sommige struiken hebben nog amper groene blaadjes. Het is hier een en al bedrijvigheid.Van Citrusdal gaan we oostwaarts naar een artistiek dorpje Montegu, ook weer met prachtige uitzichten. Van onze gastheer, een gepensioneerde professor uit Stellenbosch hoorden we dat hier ook nog wel wat Nederlanders neerstrijken. Die komen hier in de zomer en het andere half jaar zijn ze in Nederland. Onze gastvrouw is een verwoed quiltster, schilderes en beeldhouwt elke week. De volgende ochtend vervolgen we onze weg via Franschhoek, waar we nog een bezoek aan het Hugenotenmuseum brengen. Franshhoek schijnt veel duurder geworden want voor de helft is het opgekocht door een superrijke Indier en die schroeft blijkbaar de prijzen aardig op. Terug in Durbanville werden we weer heel hartelijk ontvangen door Frans en Marie. 's Avonds uit eten geweest in Table View. Onderweg naar huis moesten we Frans zijn nieuwe hangar nog zien waar zijn zelf gebouwde "Bosvark" staat en waarmee hij wekelijks vliegt.

Rens

Nou Geertje, bij die mevr. In Montegu moet jij je heel goed thuis hebben gevoeld. Wat een toeval dat ze dezelfde hobby' s dan jij hebt. Goede reis terug en tot snel ziens