GerritenGeertje.reismee.nl

Waterbergplateau

Het Namibie waar we nu doorheen trekken is een grote vlakte met laag dor struikgewas en wat droge bomen met zo nu en dan een groenere ertussen. Midden in deze immense vlakte rijst dan een gebergte op dat 200 m hoger ligt bestaand uit mooie gekleurde zandsteen. Vooral 's avonds geeft dat een prachtig gezicht. Wij kwamen daar 's middags aan en konden een gamedrive maken naar boven, van 3 tot 7 uur dus ook met ondergaande zon. Hier zagen we weer ander wild zoals sabelantilopen, eland-antiloop, en waterbuffels. Ook lag er een kadaver waar een twintigtal gieren omheen vlogen of aan het pikken waren. Toen wij er aan kwamen vlogen ze op en gingen in een boom zitten.De volgende morgen een wandeling gemaakt. Aan de voet van de Waterberg zijn een aantal bronnen. In de Duitse tijd is er een politiestation gebouwd waarin nu het restaurant is. In de koloniale tijd verdrongen de Duitsers de Hererostammen steeds verder van hun weidegronden en namen het vee van het trotse veehoedersvolk in beslag. In 1904 werd besloten om alle Herero in een reservaat te plaatsen bij Waterberg. De Herero hoofdman gaf toen het bevel om alle Duitse mannen te vermoorden. Een andere Duitse generaal werd er heen gestuurd om de Herero een lesje te leren. 60.000 Herero's vluchten naar het plateau en de Duitse machinegeweren dreven de vluchtenden naar de woestijn.

Onze reis ging verder over de vlakte langs zandwegen naar Okahanja en vandaag zijn we in Windhoek aangekomen.

Marian Dekker

Hallo Geertje en Gerrit,
Wat heerlijk dit reisverslag. Ik zie de beelden zo weer voor me verschijnen. Prachtige reis maken jullie. Ondertussen genieten wij in het Friese Land van het prachtige weer.
Nog een fijne reis, geniet er maar lekker van.
Veel groetjes, Cees en Marian