GerritenGeertje.reismee.nl

Het Etosha Natonaal Park

De Etosha NationalePark ligt helemaal in het noorden van Namibië en is meer dan half zo groot als Nederland. In 1907 riep de eerste gouverneur van het Duitse bestuur van Namibië grote stukken in het noorden, waaronder de Etosha Pan, uit tot beschermd natuurgebied. De reden was dat beroepsjagers uit winstbejag bezig waren om het zeer wildrijke gebied “leeg te schieten”. Met 130.000 bezoekers per jaar is het park tegenwoordig de belangrijkste bezienswaardigheid van Namibië. De witte Etosha kleipan beslaat 5000 km2, bijna een vierde van het totale oppervlak van het park. Het is er nu kurk en kurkdroog. Gisteren hebben we een hele dag een gamedrive vanuit onze lodge gedaan en vandaag hebben we de route van het westen naar het oosten genomen. Er staat geen water meer in de pan en er zijn putten geboord om water naar boven te halen,zodat de dieren te drinken krijgen. Bij die poelen zijn dan ook veel dieren te spotten, maar ook onderweg hebben we heel veel giraffen, wildebeasts, zebra’s, impala’s, spiesbokken, en ook olifanten en zelfs twee maal een aantal leeuwen en ook 3 keer een neushoorn. Morgen gaan we nog een dag het park in wie weet krijgen we dan nog iets anders te zien.

Astrid (Apeldoorn)

Zielig voor de dieren dat er zo weinig water is, maar het is voor jullie een voordeel dat jullie daardoor bij de aangeboorde putten zoveel wild kunnen spotten. Helaas is dat voor stropers ook gunstig. Geniet van de safari's; ik wou dat ik er bij was! Groetjes.