GerritenGeertje.reismee.nl

Van Swakopsmund (14 gr) naar Etosha Park (35gr)

Bij Swakopsmund een stukje tot Henties Baai langs de kust van de Atlantische Oceaan. De temperatuur was niet meer dan 14 graden. Vele schepen zijn hier aan lager wal geraakt en liepen vast in de brede, hoge branding. Eén scheepswrak was nog te zien. Verder naar het noorden liggen er nog veel meer. Daardoor heet de kust ook Skeleton Coast. Van Henties Baai gingen we landinwaarts over een lange saaie vlakte naar Uis, wat vlakbij de hoogste berg van Namibië ligt. De temperatuur was al weer flink gestegen. Van verre weet je vanwege de stofwolken of er een andere auto aankomt. De lucht was zo stoffig, dat we de Brandberg maar heel heiig uit het niets konden aanschouwen. We hadden onderdak in een ecologische lodge, de Brandvlei White Lady Lodge. De White Lady sloeg op een vermeende rotstekening van een witte dame, maar het was wat anders. De lodge lag bijna aan de Ugab rivier, waar wilde olifanten leven. Helaas hebben we die niet kunnen aanschouwen. De volgende morgen vroeg weer op en ging onze reis verder naar her zeer droge noorden. Via Khorixas hadden we nu weer naar Outjo een asfaltweg en dat was een verademing. Na Outjo willen we naar het Etosha National Park. In gedachten hadden we toch altijd dat er nog wel wat groen zou zijn, maar niets van dat alles. Enige boompjes of struiken die hebben nog wat groen-gele blaadjes en de rest van de begroeiing oogt dood maar is verdord. We komen aan in onze lodge die de Toshari lodge heet en 25 km buiten de poort is gelegen. Nieuw en voor ons luxe maar wel lekker. We hebben weer een mooi huisje. Onderweg hebben we steeds veel profijt van de “praatbakkies” die we van Frans hebben meegekregen. Als er iets bijzonders is of iets gewoons (bijvoorbeeld een voorstel om iets te drinken of ergens te gaan lunchen), dan nemen we met elkaar contact op via de praatbakkies. Er werd ons gezegd dat ze tot een afstand van 10 kilometer te gebruiken waren, maar wij hebben een keer contact gehad toen de auto’s wel 40 kilometer van elkaar verwijderd waren. Ze bevallen ons uitstekend.

Fenna Stoel- Hoekstra

Gerrit en Geertje,
Wat maken jullie weer een geweldige reis.
Bestaat straks een filmavond ook tot de mogelijkheden?
Nog een hele mooie reis verder gewenst en oant sjen,

Groetenis,

Fenna

Jannneke

Leuk om de plaatselijke gebruiken van het land te leren kennen via een bezoek aan de kapper. Hebben jullie verder veel contact met de bevolking? Vraag me namelijk af of in dit dun bevolkte land de bewoners in de steden zijn gehuisvest. Zijn er dorpjes in de woestijn en kunnen er nomaden leven? De prachtige foto's geven een fantastisch beeld van jullie reis. Een voorspoedige reis verder en groetjes.

Jasper

Hopelijk zijn jullie nog niet verleerd om Roscoe P Coltrane na te doen! Kjoe Kjoe