GerritenGeertje.reismee.nl

Van de Oranjerivier naar Lüderitz

De brulkikkers hebben ons die nacht toch uit de slaap gehouden. De volgende ochtend de Oranjerivier verder afgezakt tot Sendelingsdrif. Hij stroomt verder naar Oranjemund en komt daar uit in de Atlantische Oceaan. Aan de oevers verbouwt men druiven op irrigatievelden die voor consumptie bestemd zijn. Na de Oranjerivier verlaten te hebben gaan we noordwaarts naar Rosh Pina. Aangezien het Heroes Day was hadden alle mensen vrij en was er geen restaurantje open om koffie te drinken, behalve verder naar het noorden in Aus, waar we in het Spoorwegrestaurant Kaffee mit Kuchen zoals Sachertorte konden krijgen. Ja, de Duitse invloed is nog duidelijk merkbaar in Namibië. Het landschap werd al droger en steniger en zanderiger. We reden naast de spoorlijn naar Lüderitz, maar de spoorlijn was op plaatsen ondergewaaid door zand en niet te gebruiken. In Lüderitz moesten we even zoeken naar onderdak maar we kwamen in een gezellig guesthouse terecht. Voor de kust van Lüderitz is een schiereiland waar Diaz, nadat hij de Kaap had gerond, op de terugweg ook nog aan land is gegaan. In mistflarden zijn we naar dat punt toegereden. In de baai vertoefden grote groepen flamingo’s. In Lüderitz waren nog verschillende gebouwen die aan de Duitse tijd deden denken. De Felsenkirche stond dus boven op een rots met uitzicht over het hele stadje. Buiten Lüderitz ligt het spookdorp Kolmanskop waar in het verleden diamanten werden gevonden maar dat nu als museum functioneert.