GerritenGeertje.reismee.nl

Bridgetoernooi in George en walvissen in Hermanus

Vrijdagmorgen vertrokken uit Plettenbergbaai naar George waar we ons konden installeren in het inmiddels vertrouwde huisje op de golfbaan. Een halfuurtje later waren ook de andere dames gearriveerd. Om 2 uur startte de bridgewedstrijd. Op vrijdag waren er 3 sessies van 14 spellen, op zaterdag 4 en op zondagmorgen nog 2 sessies. Na vrijdag zag het er veelbelovend uit. Ons team stond eerste na winst op twee sterke teams. Zondag helaas een kleine terugval en werden we nog gepasseerd door een team dat twee keer dikke winst boekte. Uiteindelijk werden we evenals vorig jaar tweede. Standen te zien op www.loeriebridge.net onder Outeniqua Open.

Geertje liep zaterdagmiddag met 3 dames een rondje van 18 holes op de schitterende golfbaan in George. 's Avonds heerlijk gegeten met ons vijven in de stad.

Zondagmiddag vertrokken we uit George naar het westen. We besloten naar Hermanus te gaan, gelegen aan de zuidkust en bekend vanwege het feit dat de baai waaraan het ligt in de zuidafrikaanse winter veel door walvissen wordt bezocht. Deze keer (na twee mislukte pogingen) hadden we geluk. De volgende morgen voor het ontbijt (op advies van onze gastheer) liepen we naar het kustpad, ongeveer 300 meter verwijderd van ons B&B-adres. En ja hoor! Voor onze ogen op nog geen 200 meter waren 2 walvissen te zien. Terug in ons B&B-verblijf (The Cottage, 6 Stemmet Street, Hermanus) wachtte ons een heerlijk ontbijt en praatten we nog wat na met onze gastvrouw. De namen van haar man en haarzelf (Malherbe en Foucher) waren duidelijk afkomstig van Franse Hugenoten die eind 17e eeuw - na de opheffing van het Edict van Nantes - naar ons land kwamen om vervolgens te emigreren naar Zuid-Afrika. Zij vertelde dat hun voorouders op hetzelfde schip waren aangekomen in Kaapstad. Grappig dat na zoveel generaties je weer bijelkaar komt in een huwelijksbootje!

Via de kust nog even stilgestaan bij Hangklip waarvandaan je dwars over de Valsbaai een prachtig uitzicht hebt op Kaap de Goede Hoop. Met het gesprek met onze gastvrouw nog in het achterhoofd besloten we terug te gaan via Franschhoek en een kijkje te nemen in het Hugenotenmuseum. Daar staat vlakbij het grote monument een kleinere gedenksteen met daarop vermeld de namen van de 29 schepen plus de 160 familienamen van de Hugenoten, die via ons land naar Zuid-Afrika zijn geemigreerd om daar de wijnbouw op te zetten. Het eerste schip "Vrijheid" kwam in 1686 aan in Kaapstad en het laatste schip "Helmeet" in 1729. In het museum (een echte aanrader) kreeg ik de bevestiging van het verhaal van Sarie Malherbe. Met het schip "Voorschoten" zijn inderdaad de families Malherbe en Foucher op 13-04-1688 in Kaapstad aangekomen. Ze vestigden zich in Drakenstein, vlakbij Franschhoek.

hielkje

Gefeliciteerd met de tweede plaats. Goede reis naar huis.

Okke en ans

Tweede plaats ook mooi. Volgend jaar maar weer proberen!
Hugenoten museum - interessant.
Groetjes

cor en jantsje

Mooi tweede, dan ligt er een uitdaging, een goede reden om volgend jaar revanche te nemen.
Interessant verhaal over de Hugenoten en het museum.
Goede reis terug!! Tot donderdag of vrijdag

Rens

Hallo G en G. Heerlijk dat jullie weer daar kunnen zijn. Wij zijn inmiddels ook weer in het land en genieten nog even na met prachtig weer op Terschelling. Bedankt nog Geertje voor je reistips in Noorwegen! We genieten weer graag mee van jullie belevenissen in Afrika. Heel veel plezier en groeten ook aan M en S