GerritenGeertje.reismee.nl

20 december: Een stukje geschiedenis in Kaapstad

Vandaag de een na laatste dag. We willen in Kaapstad nog een stukje historie bekijken. Op 6 april 1652 hadden Jan van Riebeeck samen met zijn vrouw en vierjarige zoon en negentig manschappen, waaronder zeven andere vrouwen, in de Tafelbaai voet aan wal gezet. Als bescherming tegen aanvallen van de inboorlingen hadden de Nederlanders onmiddellijk het Kasteel de Goede Hoop gebouwd. Van Riebeeck gaf opdracht om een fort voor tachtig mensen te bouwen, kleine akkers aan te leggen, groenten en vruchten te verbouwen en veehandel met de inheemse bevolking te drijven. De Compagnie wilden goede betrekkingen met hen hebben.

Het vierhoekige fort werd door een wal en palissades beschermd en vanaf 3 augustus waren alle kolonisten hierin gevestigd. Als gevolg van de strenge winter met regen en hagelstormen bezweken twintig mensen aan ziektes. De Compagnie was niet tevreden met de ontwikkeling van de nederzetting en had Van Riebeeck opgedragen om de kosten laag te houden en zelfvoorzienend te zijn. De boerderijactiviteiten waren duur en werden verder gekweld door een tekort aan mankracht en landbouwspecialisatie. De soldaten en ambtenaren waren veelal opgeleid voor handel en militaire opgaves en niet vertrouwd met landbouwmethodes. De ruilhandel met de plaatselijke Khoikhoi-stammen was beperkt tot vee.

In maart 1653 werd het verversingsstation voor de eerste keer op de proef gesteld. Een vloot onder bevel van admiraal Gerard Demmer deed tijdens de zeereis naar Nederland de nederzetting aan. De manschappen werden van groente, vlees en melk voorzien en deze prestatie van de kolonie werd door de admiraal bij zijn terugkeer in Nederland verspreid. De landbouwactiviteiten werden geleidelijk uitgebouwd en al in 1659 werden de eerste wijndruiven geoogst.

Tegenwoordig is er oa een militair museum in gevestigd meto.a.eenpaar zalen over de Boerenoorlog, maar dan wel helemaal vanuit Engels standpunt bekeken. We hadden het wel snel gezien, maar het ligt er mooi. We zijn verder Strand afgelopen, nu midden in de stad, vroeger aande zee. Hier werden de eerste huizen ook gebouwd en wij bezochten ereen (uit 1702), het Koopman-de Wethuis. Maria Koopmans-de Wet verloor op jonge leeftijd haar man. Ze leefde eind 1800-begin 1900. Ze was een erg actieve vrouw voor die tijd en goed opgeleid. Het huis werd na haar dood verkocht en tot museum gemaakt. We hadden een persoonlijke gids die ons rondleidde.

Daarna hebben we deeerste kerk, nu de Lutherse,met daarnaast het goudhuis en aan de andere kant de Nederlands ambassadeop de foto gezet. Via de Durbanville Hills zijn we teruggereden naar Durbanville. Tijdens de heerlijke maaltijd werd nog een fles champagne opengemaakt.

Ingrid en Cor

Goeie thuisreis!!