GerritenGeertje.reismee.nl

18 en 19 december: Wijnproeven in Grabouw

Zondag werd Frans 69 jaar. Weer een stralende dag met een strak-blauwe lucht. 's Middags werdde verjaardaggevierd metfamilie en vrienden buiten onder de versierde druivenranken. Een chinese maaltijd werd ter plekke bereid en was heerlijk. Er waren vrienden die eenwijnplaas (wine estate) hebben bij Grabouw. Zij nodigden ons uit om wijn te komen proeven en hun bedrijf te zien. Gisteren op weg daar naar toe eerst naar Franschhoek gegaan. Dat is een leuke plaats met artistieke winkeltjes en je kunt er heerlijk eten. Wij hebben er lekker koffie gedronken en 'Die Burger'gelezen. Die heb je trouwens snel uit, maar je bent op de hoogte vanwat er hier en eldersgebeurt. Het is de beste krant in het Afrikaans. Op de voorpagina staat altijd een moord of een overval of iets wat iemand van de regering of in een hoge positie gedaan heeft. Dat wordt dan nog eens uitgebreid over gedaan op een binnenpagina. Het weer wordt op humoristische wijze beschreven.De wereldpolitiek staat in een kantstukje. En vele reclames. Na Franschhoek gaan we twee passen over om in Grabouw te komen. De wijnplaas vinden we ook gemakkelijk, maar we komen niet helemaal op het juiste moment. Paul Cluver, de eigenaar, laat ons de wijnkelder zien . Aan de ene kantbestaat die uithouten vaten, maar de wijn wordt tegenwoordig gemaakt in grote stalen wijnvaten. De rode wijn heeft 12 maanden nodig om te rijpen en de witte 8 maanden. We proeven heerlijke witte Sauvignon Blanc en Riesling en nog een rode Pinot Noir. We bedanken hem en gaan naar een restaurantje om te lunchen. We vervolgen onze weg over de Sir Lowry pas en hebben een geweldig uitzicht over de Kaapse vlakte, maar kunnen net de kaap niet zien. Wel kunnen we ons heel goed voorstellen dat de Nederlanders ooit met de gedachte hebben gespeeld om een kanaal te graven van de Tafelbaai naar de Valsbaai.Beneden aangekomen rijden we via Fishhoek naar Noordhoek en langs de uitgehakte weg Chapmans Peak in de bergen naar Houtbaai. Die weg langs de Atlantische kust is een must voor iedere bezoeker van Zuid Afrika. En Houtbaai is een prachtige plaats, we kunnen ons voorstellen dat Foppe hier ook wel genoten moet hebben. We genieten nog van een wijntje en een biertje in een strandtent. Later gaan we nog met zijn vieren gaan eten in een zeer geliefd visrestaurant in het Waterfront in Kaapstad.Je moet als je niet direct bij de opening om 5 uur aanwezig bent, in de rij staan om een plaats te krijgen.

MARJA

JULLIE HEBBEN WERKELIJK ALLE BOTER ERUIT GEBRADEN!! ;-)