GerritenGeertje.reismee.nl

12 december: Naar Lamberts baai

Annie verwelkomt elke gast 's morgens bij het ontbijt en draagt zeer flamboyante kleding. Een prachtmens. Trouwens iedereen die daar werkt is zeer voorkomend en gastvrij. Als we 's middags van een rit of tocht thuis kwamen, stond er door Annie gebakken taartklaar met koffie of thee. Gisternamiddag was dat zoveel, dat het avondeten kon vervallen.

Vanmorgen dus afscheid genomen van Annie. We moesten nog even naar de bank in Springbok, want de rands vliegen er doorheen. We hadden gepind, maar mochten niet naar buiten. Wat was het geval? De deur ging voor iedereen dicht, want er werd geld gebracht. Na 10 minuten waren de handelingen verricht en werd de deur weer geopend.

We maakten ons weer klaar voor de autorit naar het zuiden. Van Springbok naar Kamieskroon was hetzelfde landschap. Van Kamieskroon naar Vanrhijnsdorp was het drukker op de weg, maar je kon het verkeer weer van verre aan zien komen. Weidse gezichten met bergen aan de kanten. Je kunt gemakkelijk 100 a 120 rijden ook door de bochten. Die zijn zo ruim en zo mooi, dat autorijden op zich hier een pleziertocht is. Bovendien is de BMW een automaat, dus je hoeft alleen maar gas te geven en zo nu en dan eens op de rem te trappen. Vlak voor Vanrhijnsdorp bezoeken we de man die we troffen in de kwekerij op de heenweg. We zien zijn aanstaande plantenwinkel met cafetaria oftewel padstal aan de weg en gaan even bij hem langs. Het bleek dat zijn vader die grote kwekerij in Vanrhijnsdorp had gehad en hij dit nu op een ander plek aan de N7 in een andere vorm weer oppakte. Deze plek is dan middenin de grote Knersvlakte, maar vlakbijstroomt de rivier en volgens hem staat daar altijd wat water in. Het werd hier ook steeds wat groener.

In Vanrhijnsdorp moeten we nodig tanken en lunchen we. Naar Clanwilliam rijden we verder langs de flanken van de bergen met uitzicht op de groene geirrigeerde druivenvelden. Bij Clanwilliam slaan we nu af naar de Atlantische kust om naar Lamberts baai te gaan. We komen terecht bij Sybille's guesthouse. Vlak tegen de rotskust is een vogeleiland met aalscholvers en Jan van Gents, ook zeerobben daarop. Ooit hebben ze flink ruzie gehad en verdwenen de vogels. Maar die zijn weer teruggekomen nadat ze maatregelen genomen haddenom hun nesten onder te bouwen. Je ruikt ze weer van verre. 's Avonds natuurlijk vis gegeten aan de haven. Lamberts baai was de laatste aanlegplaats van Bartolomeas Dias voordat hij de Kaap rondde.