GerritenGeertje.reismee.nl

6 december: naar het noorden

Nadat de auto was nagekeken konden we weer op weg; nu naar het noorden. Al gauw buiten Durbanville belandden we in de graanvelden. We rijden eerst naarMalmesbury, het centrum van de tarweverbouw, langs golvende graanvelden. Malmesbury is de voornaamste plaats in het Swartland. De stadkreeg zijn naamin 1829, toen de Britse gouverneur, SirLowry Cole, de plaats bezocht en hernoemde naar zijn schoonvader de hertog van Malmesbury. Vandaag wordt het zicht gedomineerd door graansilo's.Verder noordwaarts via Riebeek Kasteel en Riebeek Westnaar Moorreesburg, waar naast verbouw van graan ook schapen worden gehouden. Onderweg komen we de prachtigste nederlandse namen tegen: Dwars op die Weg, Nooitgedacht, Kanonkop, Perdeberg, Goedverwacht, Eendekuil, Mislukking, Paleisheuvel. Nog verder noordwaarts passeren we Piketberg. In het verleden stonden hier kanonnen langs de voet van de bergen de hele weg langs naar Kaapstad, om aan tegeven dat er nieuwe schepen in Kaapstad waren aangekomen om vers voedsel in te slaan. De naam van de stad stamt uit 1792 toen een wacht neergezet was op de Honingberg boerderij om de lokale boeren te beschermen tegen de Khoi San. Er is een obelisk opgericht die aan de grote trek memoreert in 1838.

Nu gaan we verder naar Citrusdal, maar moeten de Pikenierspas over. Daar zijn ze druk met de weg bezig om die verbreden. Ben je de pas over dan kom je in een totaal ander dal, waar citrusvruchten(suikerbossies) de belangrijkste producten zijn, die verbouwd worden. Citrusdal ligt aan de Olifantsrivier. Dit dal volgend komen we in Clanwilliam. Dit is ook een gebied waar de rooibosthee vandaan komt naast de citrusvruchten. Tevens is het een uitvalsbasis naar de Cederbergen, een bergketen met prachtige rotsformaties. Daar zijn we de vorige keer doorheen getrokken. Nu zoeken we een guesthouse in Clanwilliam en vinden we Yellow Aloe.

Joute Naarden

Moike Geertje , die rode broek van Omke Gerrit mag nu wel eens in de was !
Daar kun je nu wel rooibosthee met citrusvruchten melange van trekken.

grt ,

Joute

hielkje beetsma

Zusterlief,
Gaan jullie naar Namibië ? Ben benieuwd naar jullie verhalen

piet bootsma

Vandaag 7dec.aangekomen in cape town.We volgen met belangstelling t/m zondag vanuit Durbanville jullie reis naar Namibie?tot in langebaan?Corry en Piet

cor en ingrid

nog een paar dagen heerlijk genieten van allemaal mooie dingen en leuke namen.
een reislustige familie zijn jullie, dat blijkt wel.
groeten uit Emmeloord

hielkje beetsma

Zusterlief,
Via deze weg feliciteer ik Jasper met z'n verjaardag ! Van harte ! Ik ben benieuwd waar jullie terecht komen. Windhoek in Namibië, Etosha National Park (maar één dag rijden vanuit Windhoek) ? In ieder geval veel plezier en ik neem een glaasje op Jasper !

Jasper

Proost moike Hielk!

heerlijk gegeten met Martha en Roel in het sublieme Eindeloos te Ljouwert.

Blij dat jullie weer internet hebben, want het dagelijkse leesritme is erg prettig. suikerbossies, het blijft grappig. veel plezier!