GerritenGeertje.reismee.nl

2 december: Van Tuyshuissie in Swellendam tot de walvissen van Hermanus?

Vanmorgen een heerlijk Engels ontbijt in ons Tuyshuissie. Zo heette ons B en B en betekende een onderkomen voor de boeren, die van ver kwamen. Ze gingen naar Swellendam om naar de kerk te gaan en het avondmaal daar te gebruiken. Het was dan te ver om dezeldfe dag weer naar hun boerderij terug te gaan. Swellendam heeft ook een hele grote Nederduits Gereformeerde kerk. Het is de derde oudstedoor Nederlandersgestichte nederzetting van Zuid Afrika (1745)en heeft nog veel oude gebouwen, zoals ons B en B, maar ook een drostdy museum. Swellendam is genoemd naar gouverneur Hendrik Swellengrebel en zijn vrouw Helena ten Damme. In het museum washun nalatenschap te zien. In 1806waren de burgers en boeren van Swellendam en omgevinghet nieteens met de overdracht van de kaapkolonie aan Engeland en stichtten een eigen republiek. Maar dit duurde niet lang, de Engelsen maakten er een eind aan. Swellendam werd het middelpunt van handel en landbouw. Het museum bestaat uit drie delen: een soort openluchtmuseum van gebouwen waarin verschillende beroepen worden uitgebeeld; het drostdy waarbij het leven in het huis van de gouverneur tentoongesteld en de tuin, waar ze landbouw bedreven. Alle gebouwen waren in de Nederlandse stijl van de Kaapse woningen : helder wit.

Na Swellendam duiken we weer het land in: graanvelden golven voor ons uit; de weg er kaarsrecht doorheen gesneden. We passeren Heidelberg en rijden verder westwaarts. Na Riviersonderend slaan we af om naar Hermanus te gaan. Links laten we Elim en Baardskeerdersbos liggen. Waarom moet ik hier aan Yde Sinnema denken? O ja, Baardebuorren.Hermanus is de plek waar je walvissen vlak onder de kust kunt zien. We parkeren de auto in het cenrum en gaan snel kijken. Geen walvissen. We lopen naar de rots die de zee in steekt en zien de walvislokker: een man in het zwart met een hoorn. Als hij erop blaast weet je dat er walvissen te zien zijn. We zien hem en hij blaast op zijn hoorn. Wij zien net een schim van een walvis die onder water gaat en niet meer boven komt. Verderop zien we nog één spuiten en dat was het. Jammer, maar het is niet anders. We rijden verder langs de kustweg, waar je weer prachtige uitzichten hebt over de Valsbaai. Aan de andere kant van de baai zien we de Kaap de Goede Hoop liggen. Het wordt daarna ook drukker op de weg: het is vrijdag en spitsuur. Om 5 uur zijn we weer in Durbanville en hebben de eerste helft van onze reis er bijna op.

hielkje beetsma

Zusterlief,
Mooi verhaal en allemaal voor mij bekende plaatsen. Leuk om daarover te lezen.
Vandaag heb ik heel wat anders gedaan: we zijn in Orlando naar het Epcot Center geweest. Dit was mijn derde bezoek aan Epcot en het blijft nog steeds heel erg leuk. Maar wel wat anders dan de natuur en de geschiedenis van Zuid-Afrika !

Lida Meinema

Hoi Gerrit en Geertje!
Net terug van een reis over de Nijl en het Aswan meer ( ontstaan agv de zg " Nasserdam" ) in Egypte samen met Kees. Terug thuis gekomen en dan met de neus in jullie enthousiaste reisverhalen vallen! Leuke foto's ook!
Geniet en blijf heel!
Groeten van Kees en mij!

Anne en Yt

We genieten van jullie berichten. Hartelijke groet.

Jasper

Het wordt mooier en mooier. Net geen walvisjes, maar vooruit. Wellicht aan de Atlantische kant. Nog enge beesten tegengekomen?
Hier alles goed, sinterklaas kwam langs in Leiden, maar ik heb hem niet horen kloppen, want ik zat toevallig net op het toilet. De neefjes mochten van piet nog een jaartje blijven tot ons aller verbazing...