GerritenGeertje.reismee.nl

29 november: Robberg

Vanmorgen al ingepakt om weer verder te trekken, maar we wilden nog naar de Robberg toe, een schiereilanddat als een vuist in de oceaan steekt en Plettenberg zijn mooie baai geeft. Vorige keer gingen we op pad met mist, alweer, maar nu was het weer die strakblauwe lucht. Terplekke besloten dat we de Robberg weer gingen bewandelen, maar dan in een rustig tempo. De naam Robberg zegt het al: zeerobben te zien. Er is een goed gemarkeerd pad aangegeven die langs de zijkanten van het rotseiland lopen. Je kunt het hele schiereiland bewandelen of de helft. Wij hebben voor de helft gekozen. Als je een half uurtje geklommen en geklauterd hebt, ruik je opeens de robben. Je ziet ze beneden op de rotsen liggen of in de oceaan zwemmen, maar ze stinken een uur in de wind. Als we verder lopen, kom je in het zand terecht. Van de ene kant naar de andere kant wordt het schiereiland doorsneden door een zandvlakte. Hier buigen wij af naar rechts en langs de rand van het zand vervolgen wij de weg terug. Nu moet je vanaf het strand weer naar boven klauteren begeleid door het geluid van de branding van de oceaan. Het water kwam weer op. De vegetatie hier is o.a. fijnbos: dwz dat het bosjes zijn op manshoogte, die dikke blaadjes hebben. Sommige zijn vetplanten die wij in de bloempot hebben in huis. Hier zijn dat struiken tot 2 m. Ook in het zand groeien vetplanten, die dus toch water krijgen. Ze stonden op het punt van bloeien. Het was best een inspannende tocht, vooral omdat de conditie het ook wat laat afweten. Boven op de parkeerplaats kijken we nog eens om naar die prachtige rotskust. We gaan ook weer terug naar ons huis in Plett. Na een lekkere douche ben je er ook weer. En dan 's avonds naar de pizzeria met uitzicht op de oceaan en lekker in je shirtje buiten kunnen eten. Geweldig!

Cor en Ingrid

Hoi, leuk hoor dat jullie ons zo mee op pad nemen.
En eh... Gerrit gefeliciteerd met de 4e plak.
Als die robben te hard stinken, dan de neus maar even dicht, maar je mag dat toch niet missen
gr. Ingrid en Cor

hielkje beetsma

Zusterlief,
Kun je zo'n klauterpartij wel aan met je enkel ? Geniet maar van al het moois in Zuid-Afrika !