GerritenGeertje.reismee.nl

28 november: Rough roads

Een stralende dag die begint met een ontbijt onder de zeer vele druivenranken.

Vorige keer zijn we naar het noorden getrokken om naar het Addo Elefantspark te gaan via een rough road over de Prince Alfredpas en daarna evenwijdig aan de kust door een mooi dal richting Port Elizabeth. We hebben toen alleen maar mist gezien en niets van de omgeving. Er kwam geen end aan de bochtige weg.

Nu is het stralend weer en willen we wel zien wat we toen gemist hebben. We draaien vlak buiten Plett al meteen de rough road op, maar die zijn breed en goed te berijden. Het slingert langs berghellingen, maar niet zoals in Europa met haarspelden. Het gaat eindeloos omhoog langs de ene berghelling en afgedaald naar de laagste plaats ga je de volgende heling weer op. Onderweg een heel enkel huisje, de rest is bos of lage bosjes. De prachtigste uitzichten komen weer aan je voorbij en we zien dat we heel wat gemist hebben. We passeren de gehuchtjes Kruisvallei, Die Vlug en Avontuur. Als we van Die Vlug naar Avontuur rijden gaan we over de Alfredpas van 1000 m . Dit pad is smal en hobbelig. We gaan eerst weer door een kloof waarvan je niet kunt zien wat de volgende bocht is. Prachtige geplooide rotsformaties trekken langs je voorbij. Op het hoogste punt heb je natuurlijk een fantastisch uitzicht. Deze pas kan evenaren met de Swartbergpas. Uitiendelijk kwamen we uit in Uniondale, waar we een omelet verorberd hebben. Terug gedeeltelijk over dezelfde weg, alleen in Kruisvallei rechtdoor naar Knysna, ook een bekende plaats aan de Tuinenroute. Onder de term tuinenroute moet je je niet voorstellen dat je allemaal mooie tuinen ziet, maar gebied van Mosselbaai naar Port Elizabeth wordt zo genoemd vanwege deruige kusten, mooie stranden,unieke vegetatie, het wildleven en buitenactitvteiten die men er kan doen. Veel toeristen komen langs deze route. Achteraf was het toch een hele trip heen en terug ongeveer 120 km over rough roads. We waren blij weer op de gewone weg te zijn. Maar een adembenemende dag!

s'Avonds zijn we bij zonsondergang nog naar de oceaan geweest.Het ruisen van de golven is vanuit ons huis in de avond en nacht duidelijk te horen en klinkt zo uitnodigend dat we onze voeten maar even hebben gespoeld.

cor en jantsje

dag Gerrit en Geertje,
Wat hebben jullie weer een mooie dag gehad. De beschrijving is heel beeldend, we zien het landschap ook bijna aan ons voorbij gaan. Wat zullen jullie mooie foto's hebben. Nog veel plezier, ik ga nu naar schilderles, ik zal Simone de groeten doen.
Jantsje