GerritenGeertje.reismee.nl

22 november: Van de Karoo naar de Swartberg Mountains

In Lainsburg lag onze cottage tegenover de golfbaan. Die lag er vanaf 1982 ongeveer. Daarvoor stonden er huizen. Maar in 1981 is Lainsburg getroffen door een ramp. Het is een hele droge omgeving waarniet veelregen valt. In 1981 werd men gewaarschuwd voor slecht weer. In een weekend viel er meer dan 450 mm: zaterdag gestadige regen, zondag onweer en stortbuien. In twee dagen meer dan normaal in een heel jaar! Lainsburg ligt in een kom waar drie rivieren bijelkaar komen. Het water kon niet wegkomen en Lainsburg liep voor de helft onder water. De spoorwegbrug fungeerde als een trechter en het water steeg heel snel. Toen de stop uit de trechter werd geslagen kon het water weg, maar het leed was al geschied. 120 mensen vooral kinderen en ouderen werden door het water meegesleurd en verdronken. Een man die het overleefde en zich kon vastklampen aan een lege gasfles, kon pas20 kilometer verder weer aan aan land komen. Zo'n ramp was nog niet eerder in Zuid Afrika gebeurd. Nu mag er dus niet meer vlakbij de rivier gebouwd worden en is daar een golfbaan aangelegd. Foto's van de ramp hebben we gezien bij de Informatie, waarbij de toeristenbureaumedewerkster ons alles uitlegde.

Lainsburg is vroeger gesticht als verblijfspost voor reizigers die kon verblijven op de boerderij van Stepahnus Greeff. Later werd de spoorlijn aangelegd en is het dorp gebouwd.

Dat was het begin van onze dag. Na Lainsburg vervolgden we onze weg door de Karoo tot Prince Albert Road. Hier buigen we af naar het zuiden en verlaten de Karoo. Dan pas zie je hoe hoog die Karoo ligt, want je gaat daarna steeds naar beneden. In de verte zie je de Swartberg Mountains scherp tegen de lucht afsteken. Daar ligt Prince Albert aan de voet van, gesticht in 1762. Het is eigenlijk een lange straat met aan weerskanten bebouwing. Een groene oase die water krijgt van de Swartberg Mountains. Wij vinden een schitterend B&B met de naam Prince Albert of Saxen Coburg. We hebben een grote kamer achter in de tuin. Als we bij aankomst de kamer goedkeuren, was er nog een maar bij. We hadden een gast in de kamer, die boven in de hoek zat: een regenspin van zo'n 15 cm grootte, die met zijn grote ogen ons bekeek. De rillingen liepen mij over de rug, maar gelukkig werd hij gevangen en verwijderd.

's Avonds gegeten in Karoo Kombuis, waar drie tafels waren en drie gerechten werden geserveerd. Ik heb ze alle drie genomen maar dan in kleinere porties. Heerlijk.

hielkje beetsma

Leuke reisverhalen; aangezien ik ook diverse malen in de Westkaap ben geweest, reis ik met jullie mee. Geniet maar van alle mooie dingen, met name het heerlijke eten en drinken, die de Westkaapse provincie heeft te bieden. Franschhoek is er beroemd om. En als jullie niet al te duur willen genieten van een heerlijke dis ga dan naar restaurant Le bon vivant. Een Nederlandse meneer is daar de baas en voor een klein bedrag, eet je daar je vingers op !
Het is ook altijd interessant om door dit gebied te reizen omdat het zo veel historische feiten heeft.
In Florida, waar ik nu zit op Amelia Island vlakbij de grens met de staat Georgia, is het wel wat anders. Nauwelijks enige geschiedenis, die voor ons interessant is, maar wel - in tegenstelling tot in Nederland - lekker weer.
Geniet dus maar lekker van Zuid-Afrika. Ik kijk uit naar het volgende verslag. Wel struisvogelbiefstuk eten, hoor; het is lekker en gezond !

Cor en Ingrid

Wat een prachtige tocht maken jullie, we lezen er elke dag over, kunnen het haast niet "bijbenen".
En wat leuk dat je nu de bloeiende Jacaranda's hebt gezien, mooi he.
Geniet lekker verder van alles.
groetjes van ons