GerritenGeertje.reismee.nl

21 november : de trek naar het oosten

We gaan met deauto van Durbanville naar Paarl, ook een bekende wijnplaats. Al uit de verte zie je het taalmonument op de berg staan. Het is ontworpen door Jan van Wijk en symboliseert de groei en ontwikkeling van het Afrikaans en geeft erkenning aan de uiteenlopende wortels waar de talen vandaan komen: Afrika, Europa en Azie. Het is in 1975 onthuld. Je hebt er verder een prachtig uitzicht over het dal.

Van Paarl rijden we verder door richting Worcester. Je kunt via de tunnel en tolweg,maar dat doen wij natuurlijk niet. Het is heerlijk te rijden in een automaat. Je hoeft niet te schakelen tijdens het klimmen en dat gaat heel geleidelijk. Dus gaan we via de Dutoitskloofde bergen door. De mooiste rotspartijen gaan aan je ogen voorbij.Ben je door de kloof dan spreidt er zich een nieuw dal voor je uit. Weer met heel veel druivenvelden, want ook hier komt uitstekende wijn vandaan. Vooral uit Robertson: van Loveren.

In Worcester bezoeken wij het openluchtmuseum Kleinplaas. We treffen het, want voor ons is een groep bejaarden en er is muziek en de mensen staan bij diverse huisjes uitleg te geven. In dit museum wordt gepoogd het leven van de pioniers weer te geven. De meeste gebouwen die er staan zijn kopieen van bestaande oude gebouwen verspreid over de hele Kaapprovincie. Erg interessant om te zien.

We volgen de weg naar Johannesburg. Veel vrachtverkeer, maar verder rustig. Je kunt gemakkelijk inhalen want de weg is kaarsrecht. Bovendien zijn de automobilisten zeer beleefd, wanneer je sneller rijdt dan de auto voor je, gaat die opzij naar de vluchtstrook en kun je hem inhalen zonder op de andere weghelft te komen. We komen langs plaatsjes als Touws Rivier enJan de Boers. Was het bij Worcester in het fraaie Hexrivierdal verderop nog allemaal mooi groen, hoe verder oostelijk hoe droger het wordt.Kale bergen met lage begroeiing, maar de bergen blijven verschillend van vorm. Dit is de Karoo.

We komen bij Matjiesfontein en dachten daar te overnachten. Het dorpje bestond echter uit een Engels Hotel: Lord Millner, een museum en nog enkele huisjes. Matjiesfontein is een nationaal monument. Het dorpje refelcteert aan het leven van een jonge Schot: Jimmy Logan. Hij was een official bij de Spoorwegen rond 1890. Hij had astma en hoopte door middel van de droge lucht er vanaf te komen. Hij vestigde zich hier. Al gauw zag hijeen goede manier om de stoomtreinen van water te voorzien. Als de treinen daarmee bezig waren verkocht hij de passagiers eten en drinken. Tegenwoordig stopt de Blue Train van Kaapstad naar Johannesburg voor de lunch. Wij hebben het hotel maar laten liggen en zijn verder getrokken naar Lainsburg 30 km verderop. Daar vonden we hele leuke B&B.

Ingrid

Heerlijk he zo rijden en onderweg van alles tegenkomen.
Hebben jullie in Paarl nog iets meegekregen van de overhandiging van een 2,2 meter gouden plant, toegekend aan Nelson Mandela en gemaakt door het ned. echtpaar Kortekaas?
voor de komende dagen weer veel plezier gewenst!

Rens

Erg leuk G & G om jullie belevenissen te lezen en te zien.
Geniet ervan en wij doen dat met jullie mee.

Marijke Rethans

Wat enig om dit te lezen en om alles zo te kunnen volgen. Ik wist niet dat dit bestond. Ik blijf jullie volgen. Genieten maar. En zo te horen kun je ook nog redelijk uit de voeten Geertje, hoef je niet de heledag met voetjes omhoog, dat zou ook erg jammer zijn.