GerritenGeertje.reismee.nl

18 November

Vanmorgen was Frans aan het werk. Hij is kaakchirurg en we moesten een kunststukje van hem zien. Een man had een agressieve tumor is zijn kaak gehad. Alles was weggesneden inclusief de kaak of een gedeelte ervan. Frans had een stuk bot uithet scheenbeen gehaald en als kaak ingebouwd met schroeven. Het zag er perfekt uit en de man was heel gelukkig, want hij zou het andersniet overleefd hebben.

's Middags gaan we naar Franschhoek. Overal druiven, druiven en nog eens druiven. Franschhoek isveel kleinerdan Stellenbosch, puur gericht op de wijn. Bij Stellenboschzijn ook veel wijnboerderijen, maarhet is eenuniversiteitsstad en heeft een centrumfunctie.Wij wilden in Franschhoek eerst even geld pinnen. Helaas de stroom was uitgevallen. Dit komt de laatste jaren vaker voor. Er was nog wel een grote supermarkt waar ze reservecapaciteit hadden en daar kon dus gepind worden.

Toen wilde ik even een simcard van Zuid Afrika kopen, die 1 rand kost: een dubbeltje. De card was zo gevonden, maar toen moest hij nog geregistreerd worden met paspoort erbij. Wel 8 mensen gingen hierover en na een kwartiertje had ik de card.

In Franschhoekhebben zich veel hugenoten gevestigd die eerst uit Frankrijk naar ons land waren gevlucht en eind zeventiende eeuw naar de Kaap zijn gegaan. Zij hebben ook de wijncultuur in de Kaapkolonie ontwikkeld.Er iseen monument met een klein museum. Vorige keer hebben we het monument bekeken en nu zijn we in het (zeer interessante)museum geweest.

Na Franschhoek zijn we de Franschhoekpas nog op gewwest met een mooi uitzicht op Franschhoek.Hier moet ook good old Tiemen Groenergens wonen, maar wij zijn hem helaas niet tegengekomen. Terug rijden we over de Helshoogte naar Stellenbosch en eten daar in een studentenrestaurent nog een hapje. De zonsondergang zagen we onderweg naar huis: een rode lucht met de Tafelberg op de achtergrond.