GerritenGeertje.reismee.nl

Reykjavik

Reykjavik ligt op 80 km afstand van Laugaras waar wij logeren. Als je hier naar boven rijdt, zie je stoom uit de grond komen. Ideaal blijkbaar voor fruitteelt in kassen. Die staan hier aardig wat en in ons gasthuis wordt de verse groenten zoals de komkommers en tomaten aangeprezen.

Wij hebben twee mogelijkheden om naar de 1 te komen. We gaan nu weer langs de mooie weg naar Selfoss aan de voet van een lange berg en komen langs de Keria krater. Bij Reykjavik is het niet ingewikkeld om erin te komen en we rijden naar het water. Er liggen ook hier grote cruiseschepen aan de kade, waaronder De Rotterdam. Langs de weg langs het water rijden we richting oude binnestad. Oud zie je niet want er wordt ontzettend gebouwd. Vanuit een parkeergarage is het lopen naar boven, waar de grote witte Hallgrimmskerk, boven op de heuvel ligt. De toren is geïnspireerd op natuurlijke basaltzuilen. Na een bouwtijd van ruim 40 jaar werd de kerk in 1986 ingewijd. Het grote Klaisorgel werd in 1992 geplaatst. Er vinden 's zomers natuurlijk geregeld concerten in plaats en nu was er ook een organist aan het oefenen vooraf aan een concert. Een ander statussymbool van de stad is de nieuwe opera Harpa, geheel uit glas aan de buitenkant opgetrokken. Het is een congres en concertcentrum. Het gebouw valt wel op, maar er omheen wordt zoveel gebouwd dat het nu nog niet tot zijn recht komt. Het huis Hofdi staat aan de boulevard langs het water. Het is wereldberoemd geworden door de ontmoeting van Reagan en Gorbatsjov in 1984. De stad wordt ook aardig druk bezocht door toeristen. Om uit de stad te komen is moeilijker. We belanden in een buitenwijk maar komen uiteindelijk weer goed op de 1 terecht. Na een tijdje zien we het kerkje van Skalholt weer en zijn we gauw weer thuis.

Hielkje

Mooie verhalen, mooie foto's. Heel veel groeten uit het tropische Nederland !