GerritenGeertje.reismee.nl

Een dagje Franschhoek

Het dorp heette oorspronkelijk Olifantshoek, vanwege de vele olifanten die hier in de vallei voorkwamen. Inkwamen hier 176 Franse hugenoten wonen, die na de herroeping van het Edict vanNantes eerst vanuit het katholieke Frankrijknaar Nederland gevlucht waren. In Nederland heerste godsdienstvrijheid en zo kwamen zij in dienst bij de VOC en voeren naar de Nederlandse Kaapkolonie. De hugenoten worden door het VOC-beleid over de hele Kaapkolonie verspreid, maar bij Olifantshoek ontstaat toch een concentratiegebied. De kolonisten aan de Kaap begonnen de buurt daarom al snel "Fransche Kwartier" of "Fransche Hoek" te noemen en in de 18e eeuw wordt de naam van het dorpje officieel "Franschen Hoek", later vereenvoudigd tot Franschhoek. Vandaag de dag zijn er nog vrij veel restanten uit de hugenootse tijd te vinden. Niet alleen de familienamen, maar ook de namen van veel wijnlandgoederen, zoals La Motte, La Cotte, Cabrière, Provence, Chamonix, Bien Donné, Champagne, Dieu Donné en Le Dauphiné. In Franschhoek zijn veel belangrijke wijngaarden en in het dorp zijn verschillende van Zuid-Afrika's beste restaurants gevestigd. Het dorp en de bloemrijke omgeving zijn een toeristische attractie.

We gaan met onze kunstvriend Nelis naar Franschhoek naar La Grande Provence Wine Estate, een prachtig Kaap Hollands huis met wijngaard en tuinen. Hier is een tentoonstelling van Anton Smit, een beeldhouwer en schilder te zien, zowel binnen als buiten.Daarna gaan we lunchen bij Leopard Leap, een moderne Wine Estate, waar het erg druk is, maar lekker eten. Daarna bezoeken we de derde Wine Estate La Motte, waar veel schilderijen van de bekende Zuid Afrikaanse schilder Pierneef hangen. Ook een Kaap Hollands huis met de wijngaard ernaast en een prachtige tuin. Franschhoek is voor een groot deel opgekocht door een rijke Indier. Hij heeft een hotel en huis net buiten Franschhoek; Leeu Estate. We zijn over het terrein gereden, waarvan de hotelkamers behoorlijk duur zijn en waar hij een heel groot huis bezit. Maar volgens Nelis knapt hij het heel goed op.