GerritenGeertje.reismee.nl

Naar Hermanus en Durbanville

In onze straat in Ladismith bloeien prachtige bomen. De namen weet ik niet, alleen de felblauwe bekende jacaranda. Dan met Mountain View, ons B&B, is dit weer een ideaal plaatje. We nemen een nieuwe route, naar het zuiden naar Riversdale, over de asfaltweg. In de verte ligt een bergrug, de Langeberg. Blijkbaar is het aan de andere kant kouder, want de wolken botsen tegen de warme lucht aan deze kant op en de koude lucht van de wolken zakken langzaam rollend over de bergkam maar lossen voordat ze op de grond komen op. Een wonderlijk gezicht. Wij slaan een gravelroad in naar Gijsmanshoek en Seekoeigat en duiken dus een beetje de wolken in. Bij het begin van de weg staat een bord dat de pas dicht is. We kunnen ons dat niet voorstellen en rijden naar de eerste de beste boerderij toe om het te vragen. De pas is open en we rijden over een smal en smaller wordend pad er overheen. Uiteindelijk komen we in Heidelberg aan en drinken koffie. Vanuit Heidelberg gaan we verder over de gravelroad en passeren verschillende rivieren, maar de Breede rivier heeft bij Malgas een pont, die handmatig bediend wordt. Door de graanvelden vervolgen wij onze weg naar Bredasdorp, ondertussen kijkend naar de blauwe kraanvogels en secretarisvogels die in de stoppels hun voedsel vinden. Dan komen we aan in Hermanus, de bekende plaats om walvissen te spotten. Helaas zijn we te laat in de tijd en zijn ze al zuidwaarts vertrokken. Ons gasthuis van de vorige keer was vol, maar de buurman aan de andere kant had wel plaats en we waren de enigen bij de 86 jarige Rolf, ooit in 1954 als jongeman van 22 uit Hamburg vertrokken naar Zuid Afrika. Het was een voltreffer, want we hadden weer zeer interessante gesprekken. 's Avonds langs het kustpad gewandeld naar een restaurant: Ocean Basket met ocean view. Lekker vis gegeten. De volgende dag wees Rolf ons nog mooie plekken aan om te bezoeken en we moesten volgende keer beslist langer blijven. We zijn de bergen boven Hermanus opgereden en het uitzicht was groots. De weg langs de kust richting Kaapstad is ook altijd weer prachtig. Nu maakten we nog een stop bij een jongen die haaien spotte, maar ook die waren er niet. Dan maar door naar Somerset West en Stellenbosch en door naar Durbanville. De auto uitgepakt en schoon laten maken want er zaten kilo's stof op. Wat waren we blij dat Jan zijn auto aan ons toevertrouwde, want hierdoor konden we paden rijden die je anders niet zou nemen. We hebben nu nog een paar dagen en dan zit het er weer op. Het weer is hier heerlijk, daarvoor zou je willen blijven maar Sinterklaas roept. Dus dan maar weer naar het regenachtige Nederland, maar dat went ook wel weer.

Nel van Driel

Wat hebben jullie genoten van deze reis. En ik heb een beetje mogen meegenieten van jullie prachtige verhalen en foto's.
Ik wens jullie een goede terugreis en hoop jullie snel weer te zien of te spreken.

Piebe en Hilly

Prachtige reis verhalen en nog een paar mooie dagen toegewenst! Alvast goede ✈️terug! Oant sjen

Hielkje

Nog veel plezier en goede reis naar huis ! Mooie foto's !