GerritenGeertje.reismee.nl

Museum van de Boerenoorlog in Bloemfontein

Van Kimberley zijn we verder gereden naar Bloemfontein en hebben geslapen bij een nicht van Marie, waar we 4 jaar geleden ook zijn geweest. Zij en haar man wonen in een soort compound, met bewaking aan de ingang en dus extra beveiligd. De volgende dag zijn we naar het museum gegaan over de Boerenoorlog en het Vrouwenmonument.

Het is natuurlijk hier niet de plaats om de geschiedenis van die oorlog weer te geven, maar het is een feit dat deze oorlog in Nederland met zeer veel sympathie voor de Boeren is gevolgd. In heel veel steden dragen straten in wijken, die in het begin van de 20e eeuw zijn gebouwd, namen van generaals en politici uit de beide Boerenrepublieken. Een groot aantal Nederlanders heeft ook deelgenomen als vrijwilliger, waaronder een broer van Vincent van Gogh en een broer van Piet Mondriaan.

Het Vrouwenmonument werd opgericht ter nagedachtenis aan de vrouwen en kinderen die in de Britse concentrentratiekampen zijn omgekomen. Na een jaar waren beide hoofdsteden (Bloemfontein en Pretoria) ingenomen, maar de Boeren wilden zich niet overgeven en schakelden over op een guerilla-strijd, die door de Engelsen werd beantwoord met het verwoesten van alle boerderijen in de beide republieken. Vrouwen en kinderen werden naar diverse kampen gestuurd, waar onvoldoende medische voorzieningen waren. Het kostte heel veel slachtoffers, vooral kinderen. We vervolgden onze weg naar Bethulie, één van de vrouwenkampen. De begraafplaats was er nog maar vernieuwd en op grote platen stonden alle namen ingegraveerd..

We zouden in het dorp verblijven, maar dat was niet veel. Toen doorgereden naar Aliwal North, een echt boerendorp. Hier vonden we na wat zoeken een B&B.