GerritenGeertje.reismee.nl

Koele kust, heet water en de canyon

Van Port Nolloth hebben we de kustweg genomen naar Alexander Bay, wat bijna aan de monding van de Oranjerivier ligt. Links en rechts van de weg liggen grote hopen zand van de diamantmijnen. Het is verboden terrein. We gaan de grens over naar Nambie via een brug over de rivier, maar kunnen niet bij de echte monding komen. Sinds kort is de weg naar Oranjemund nu vrij gegeven en daar zijn we even naar toe geweest. Terug bij de grensovergang rijden we nu door evenwijdig aan de rivier. Hier is een heel groot stuk land Sperrgebiet, waar je alleen in mag met speciale permit. De weg is van asfalt en geeft mooie uitzichten op de overkant en de rivier. Zo nu en dan zien we boerderijen staan. De afslag naar het noorden naar Rosh Pina, laten we voorbij gaan, wij gaan weer over de gravelroad langs de rivier. Vlakbij Aussenkehr, waar de grond erg vruchtbaar is een een Europeaan een hele grote wijnboerderij heeft aangelegd, gaan wij naar het noorden. We gaan naar het einde van de Fish River Canyon naar Ai-Ais, waar warm waterbronnen zijn en eigenlijke een oase is tussen alle rotsen. Het is er erg heet , ik denk minimaal 35 gr, maar de airco is uitstekend. We gaan binnen wel even ons verwennen in het warmwaterbad. Hier kom je allerlei nationaliteiten tegen: natuurlijk Duitsers, maar ook Italianen, Slowaken, Zuid Afrikanen. Tevens is hier een camping met goede faciliteiten. Na een goede nachtrust gaan we terug naar de afslag naar Ai-Ais en rijden naar de Fish River Canyon. Die hebben we vorig jaar ook gezien, maar is zo indrukwekkend dat we nog eens naar toe gaan. We hebben nu een perfecte auto om ook naar een tweede uitkijkpost te rijden. Een half uur verder zien we het Roadhouse en gaan daar lunchen. Allerlei oude halfvergane auto's staan overal en dit restaurant en winkeltje is helemaal in de auto stijl. Prachtig en nog lekker eten ook. We vervolgen onze weg noordwaarts via de scenic route en die wisselt van zandduinen in uitgestrekte vlaktes met lage begroeiing naar canyon-achtig gebied, waar we steeds heuvel op- heuvel af gaan. Het water van vorige week heeft toch wel stukken dirt road weggeslagen. Dus onder in zo'n dal is het oppassen. In die 120 km gravelroad hebben we geen mens en auto gezien. Uiteindelijk kwamen we in Keetmanshoop aan en hebben hier weer een prachtig onderdak. De man vertelde dat zijn voorouders ook uit Noord Friesland kwamen, dus daar moeten we morgen meer over te weten komen.

Hielkje

Dag Geertje en Gerrit,
Wat weer een mooi reisverslag. Ik ben benieuwd naar het verhaal van de voorouders van die meneer uit Keetmanshoop. Nog veel reisplezier en pas op voor de tegenliggers ! Groetjes,
Hielkje

Ingrid

Wat een rust en uitgestrektheid daar!! prachtig