GerritenGeertje.reismee.nl

Van Guillin naar Hongkong

Zondag 14 mei. Vroeg opstaan: 5.45 uur, want we moesten de HS trein halen van Guillin naar Gangzhou. De warmte viel als een deken op ons als we uit de bus stapten. Het vochtig warm en 27gr. Het hele proces van instappen in de trein hebben we nu aardig onder de knie. In de trein naar buiten kijkend, blijkt dat die prachtige pieken van bergen niet alleen langs de Li liggen maar ons helemaal begeleiden naar Gangzhou, maar ook zich in Vietnam en Laos uitstrekken . We rijden tussen de rijstvelden door en op de dijkjes ertussen groeien de bananenbomen. Of schuurtjes erboven op met materiaal voor de bewerking of levende have zoals varkens. De mensen ploeteren op blote voeten in de modder om de rijstplanten te wieden of te verplaatsen zodat ze meer ruimte krijgen om te groeien. In de krant lazen we afgelopen week dat het vooral in Guangzhou hard had geregend en dat er mensen moesten worden geëvacueerd . We zien er niets van. Guangzhou oftewel Kanton is een maalstroom van vrij ondernemerschap, lawaai en verkeer. Maar geen scooters zoals in de andere steden. Die zijn hier verboden. Als reden gaf Cherry onze Chinese gids o.a. Diefstal door berijders. Guangzhou ligt aan de Parelrivier, in lengte de derde van China. We bezoeken het huis van de Chen clan, een rijke koopmansfamilie. De ornamenten op de daken waren totaal anders dan de andere huizen en stelden voorstellingen voor in allerlei kleuren. Verder waren er prachtige taferelen in houtsnijwerk gemaakt. In een van de paviljoens waren er trappen aangebracht waar in het verleden bordjes met de naam van een familielid op de trede lagen die ze maatschappelijk hadden. Vervolgens gingen we met de bus naar de pier van de catamaran om naar Hongkong te varen. Hongkong hoort bij China sinds 1997. Voormalige Britse kolonie, dus iedereen spreekt hier Engels in tegenstelling tot China waar bijna niemand Engels spreekt. De overtocht duurt 2 1/2 uur. We hebben paspoortcontrole voor we aan boord gaan. De Chinezen kunnen niet zo maar naar Hongkong ; zij moeten nog steeds een visum hebben. We voeren onder vele grote bruggen door die de eilanden onderling verbinden. We komen in Kowloon aan en gaan met de bus door de tunnel van " no excuses" naar Hongkong island. Vroeger ging de tunnel om 10 uur 's avonds dicht. Al gauw naar het hotel waar we inchecken en een half uurtje later met 9 man de stad Kowloon in gaan om te eten en om de skyline te bewonderen. In Kowloon staat de hoogste skyscraper. We belanden met de metro weer in Kowloon en na de Mc Donald in de Nathan Street,die the Golden Mile heet vanwege de vele juwelenwinkels die er zijn. Aan het eind staan een aantal musea en het concertgebouw en kom je op de boulevard waar je een prachtig uitzicht heb op de skyline. Hier brengen we een uurtje door om te genieten van het uitzicht. Het einde van deze vakantie nadert maar dit was weer een fantastische dag.

Ine

Zullen wij ook een trap maken wie op de maatschappelijke ladder hoger en hoogst mag zitten?
Wat zien jullie toch ongelooflijk veel.Het is goed, dat er dadelijk een reisverslag is. Je kunt het toch allemaal niet onthouden.

Sippy

Elke ochtend even een verslag lezen. Wat een geweldige reis maken jullie, interessant om een inkijkje te krijgen in de Chinese cultuur. In Giethoorn komen duizenden Chinezen (en Arabieren) kijken, ik ben benieuwd naar de inhoud van hun reisverslagen. Ze maakten afgelopen zaterdag een "kiekje" van ons met de fiets en wie weet staan wij in hun verhaal.....
Geniet van het slotakkoord van jullie reis.