GerritenGeertje.reismee.nl

Varen op de Li en fietstocht door het Karstgebergte

Vandaag weer vroeg op. Om 8.15 met de bus naar de startplaats van de rondvaartboten die 60 km over de Li varen. Aangezien deze boottocht door dit wat mysterieus Karstgebergte vaart en dit een van de topattracties van Chinese toeristen is, varen er maar liefst 200 boten. Ze liggen 4 dik aan de wal en gaan op verschillende tijden weg. Door het onweer van gisteravond en regen van eerdere dagen stond het water aardig hoog. Ook zaten de toppen een beetje in de mist. Het was een beetje donker weer maar het werd steeds lichter. Het varen leek wel admiraal zeilen. Soms haalde de een de ander ook nog in. Het landschap is uniek in de wereld en sommige pieken waar we langs varen hebben de meest mooie namen: bv " de Kijkt uit naar haar Echtgenoot" , " Hanengevechtheuvel", " Draken die in het water spelen" , en " Heuvel van het Schilderij van Negen Paarden" . Er waren adembenemende stukken bij. Normaal varen er ook kleine bootjes een stuk van het parcours maar vanwege het hoge water mochten die niet varen en ook de vlotten niet. Na 3 1/2 uur varen kwamen we on Yangshuo aan. Bij aan wal stappen zagen we nog een man met 2 aalscholvers op een stok, alleen voor de toerist. Aan wal gekomen moest je een kilometer lang langs winkeltjes met allerlei koopwaar. Het is een ontspannen dorpje om even doorheen te lopen en nog wat dingetjes te kopen. In de middag gingen we een tochtje van 30 km fietsen. In Yangsho fietsen betekent voor ons constant opletten want hier wordt gewoon van rechts ingevoegd of staan er auto's stil of moet je opletten voor de tientallen scooters die je passeren of willen oversteken. Maar al snel zaten we op het platteland. Onderweg nog een oud boerderijtje bezocht van 300 jaar oud. 12 generaties hadden daar gewoond zonder stromend water, zonder toilet. Nu zie je dat er heel veel nieuwe huizen worden gebouwd want er wordt verdiend aan de toerist. Onderweg zagen we de veldjes onder fruitbomen waar pinda's worden verbouwd, waar rijst wordt geplant, bananenbomen en bomen met gele vruchten die specifiek voor deze streek zijn.  Onderweg hadden we op de terugweg ook nog een lekke band. Sam offerde zijn fiets op en is toch nog snel naar Yangshou gekomen. We moesten ook over blubberpaadjes dwars door de velden. Het was een prachtige tocht en waren we weer even lichamelijk bezig. Een goede keuze van reisleider Sebastiaan en we kwamen voldaan weer terug. Het was na het eten inmiddels donker geworden en het dorp was prachtig verlicht en nog steeds erg druk en gezellig.

Hielkje

Wat een verhaal en wat een belevenis. Deze tocht zal nog lang in jullie herinnering blijven. Stoer, hoor ! Nog veel plezier.

Astrid

Een fietstocht van 30 km? Voor iemand die van Lemmer naar Rome is gefietst was dit natuurlijk appeltje eitje! Ik zie wel dat het heel druk is met vooral Chinese toeristen. Net als elders in de wereld. Ondanks de één-kind politiek is de bevolkingsgroei blijkbaar toch erg groot. Hoe vonden jullie de druipsteengrotten? Indrukwekkend? Of kitsch? Geniet nog even lekker. Groeten.