GerritenGeertje.reismee.nl

Nog eenmaal de skyline van Shanghai

Deze ochtend brengen we nog in Shanghai door, waar we nog een bezoek brengen aan de Yuyuan tuinen waarbij je aan de drukte van de stad kan ontsnappen. De toeristenwinkeltjes zijn er naast gaan zitten voor allerlei snuisterijen en andere toeristische artikelen. De tuinen werden tijdens de Ming-dynastie aangelegd door een rijke familie van ambtsdragers, de Pan-clan. De tuinen werden drie keer verwoest. Paadjes slingeren tussen de rotsen, die heel belangrijk zijn in Chinese tuinen, langs vijvers met dikke goudvissen en door grotten. Het gekke is dat je in zo'n tuin niets van alle drukte van de stad hoort. Daarna nog naar de Bund gegaan om de skyline nog een keer te zien en om daar te lunchen. De Bund, een Engels-Indiase term voor " modderige dijk" was de financiële motor achter het succes van Shanghai. Tijdens de Culturele Revolutie werd hij herdoopt tot Boulevard van de Revolutie, maar toen Shanghai weer het financiële centrum werd, kreeg ook de Bund zijn naam terug. Oorspronkelijk maakte de Bund deel uit van een Engelse handelsnederzetting. 'S Middags met de bus naar het Pudong vliegveld om te vliegen naar Guillin in het Zuidwesten. Het ligt midden in het beroemde Karstgebergte. We komen nog net droog aan maar na een uurtje barst een onweer los.

Astrid

Wat een geweldig metropool is Shanghai geworden. Ik herken niks aan de foto's. De keren dat ik er kwam, kort na de Culturele Revolutie, werd de stad "Het Parijs van het Oosten" genoemd, maar ik zie geen enkele gelijkenis. Straks kunnen jullie na al dat grote-stads-gebeuren genieten van het prachtige natuurschoon van Guilin. Zijn er nog aalscholvers die vissen vangen voor hun baas? Veel plezier! Er zit vast weer een mooi fotoboek aan te komen. Ik houd me aanbevolen.