GerritenGeertje.reismee.nl

Zomerpaleis, hutongs en het Olympisch Park

Als de keizer het te heet had in de Verboden Stad ging hij naar zijn zomerpaleis. Het is gelegen aan het Kunmingmeer in een groot park. Eind 1800 kreeg dit park zijn functie. Er heeft ook een keizerin geheerst, die als concubine een zoon baarde maar die te jong voor de troon was. Ze regeerde met ijzeren hand. Het meer werd met de handen gegraven en de bult klei vormt nu een heuvel waar de waterpagode op ligt. Het was erg druk weer natuurlijk en de Chinezen huurden waterfietsen voor op het meer te varen. Door een nauwe corridor vol met geschilderde taferelen liep langs het meer tot je bij de marmeren boot uit kwam. Daarna voeren we met een grotere salonboot terug. De lunch hebben we weer midden in de stad gehad in een hutong, huisjes aan elkaar gebouwd met drie kleine kamertjes. We aten in de huiskamer en de slaapkamer. Met wel elektrische riksja's gingen we verder naar een huisje van een mevrouw waar we thee dronken en die ons over de hutong vertelde. De meeste hutongs zijn verdwenen voor nieuwe flats en wegen. Erg interessant. 'SAvonds met een klein groepje in de metro naar het Olympisch Park. Het was erg druk en leuk daar waar verschillende optredens waren van allerlei

jongeren en ouderen. Ook werden er nog druk bloemetjes geplant voor 1 mei. Maar het mooiste was de verlichte stadions zoals het Vogelnest en het zwembad. In het Vogelnest was een muziek en lichtshow repetitie. Het was indrukwekkend. Ik weet niet of ik foto's kan plaatsen want het moet allemaal via de telefoon. Vandaag hebben we een treinreis gemaakt naar het binnenland naar Datong.

Nel van Driel

Ik geniet weer echt van je verhalen en de foto's en probeer jullie te volgen via google. hartstikke leuk!

Gerrit

De verhalen en foto's maken diepe indruk op mij. Ik begin al een beetje spijt te krijgen......Ter compensatie heb ik twee dagen Chinees gegeten.

Jasper

Dat zijn weer veel belevenissen en indrukken, mooi mem, heel veel plezier samen met Ans